Mest? b?vaj? pri povrchnom poh?ade vn?man? ako ak?si ostrovy ?relat?vnej? demokracie v pr?snom hierarchickom usporiadan? vtedaj?ej spolo?nosti, no ?asto sa zab?da, ?e vznikali a rozv?jali sa s podporou panovn?ka. Ten ich vyu??val vo svojom ve?nom s?boji so ??achtou, ktorej bol s?m najvy???m predstavite?om. Mest? boli pre?ho zdrojom pr?jmu a v?sady (?i mestsk? slobody) im ude?oval pr?ve preto, aby ?o najlep?ie prosperovali ? preto?e s?m by ich nikdy nedok?zal riadi? tak efekt?vne, ako ke? sa riadili samy. ?asom ho napodobnili aj ve?k? ??achtici a z rovnak?ho d?vodu podporovali vznik miest alebo meste?iek na svojich dom?nach. Preto s? mest? v prvom rade javom hospod?rskym. Prezentovan? publik?cia sa v?ak popri ekonomickom a obchodnom h?adisku venuje aj ?al??m oblastiam fungovania miest, preva?ne na ?zem? dne?n?ho Slovenska. To je zasaden? do celouhorsk?ho, s?asti aj do celoeur?pskeho kontextu. Osobitos?ou uhorsk?ho mestsk?ho v?voja, na ktor? treba upozorni? v porovnan? so z?padnou Eur?pou, je vy??ia miera slobody pri vo?be mestsk?ch funkcion?rov aj auton?mia v cirkevnej oblasti ? slobodn? vo?ba far?ra. Atmosf?ru dokres?ovali sl?vnosti a procesie, ktor? boli v jednotliv?ch mest?ch odli?n? a spoluvytv?rali tak ich identitu.
V priebehu 13. storo?ia pre?la Bratislava v?vojom, na konci ktor?ho nach?dzame stredovek? v?sadn? mesto vystavan? ?z kame?a? a predov?etk?m z ??ud?? ? me??anov.
Zvierat? boli pre stredovek?ho ?loveka ka?dodennou s??as?ou ?ivota, nebolo azda oblasti, v ktorej by sa svet ?ud? nestret?val so svetom zvierat. Pr?ve preto je nevyhnutn?, aby vedci, zaoberaj?ci sa stredovek?mi dejinami, vn?mali vz?ah ?loveka k pr?rode a r??i zvierat ako osobitne v?znamn? fenom?n a venovali mu pozornos?.
?asopis je jedn?m z n?strojov organizovania historickej vedy a spr?tom?ovania jej v?sledkov ?ir?ej vedeckej obci. Je otvoren? v?etk?m n?zorom, smerom, ?kol?m a tematick?m okruhom, pokia? sa opieraj? o v??ne b?danie a s? spracovan? v zhode so z?kladn?mi princ?pmi historickej vedy. Programovo nepreferuje ?iadne obdobie, t?my ?i v?seky dej?n. Je ?asopisom v?etk?ch historikov, ktor? sa zaoberaj? slovensk?mi dejinami a v?etk?ch slovensk?ch historikov, ktor? sk?maj? ?i u? slovensk? alebo stredoeur?pske dejiny.
?asopis Hist?ria prezentuje v?sledky historickej vedy s presahom do pr?buzn?ch vedn?ch odborov, spracovan? popul?rno-vedeckou formou. ?asopis je doplnkovou literat?rou pre pedag?gov a ?tudentov v?etk?ch typov ?k?l. Popri tejto skupine je ur?en? ?irokej ?itate?skej obci so z?ujmom o dejiny, vl?dnym a mimovl?dnym organiz?ci?m, nad?ci?m. Zameriava sa na dejiny Slovenska v kontexte s eur?pskym v?vinom, na sk?manie svetov?ch dej?n a spolo?ensk?ch javov, ??m prispieva k pochopeniu a objekt?vnej?iemu pos?deniu s??asn?ch procesov.
Kategória
Autori
Najpredávanejšie
Autor v publik?cii sk?ma niektor? aspekty slovensk?ho historick?ho pohybu a ich reflexiu v historiografii i v laickom historickom povedom? v predch?dzaj?cich dvoch storo?iach. Taktie? sa s?stre?uje na politiku a niektor? politick? osobnosti v prvom demokratickom re?ime, teda v prvej ?eskoslovenskej republike.
Uva?ovanie o dejin?ch je nevyhnutn? pre historikov samotn?ch. Nem??u kona? svoju pr?cu bez toho, aby vn?mali sp?sob ak?m dejiny ?tuduj? a ak?m o nich p??u. Ak sa pova?uj? za vedcov, musia si odpoveda? pre?o, ak nie, aj vtedy si to potrebuj? zd?vodni?. Historik mus? pri svojej pr?ci vedie?, ?o h?ad? a ?o sk?ma. V s??asnosti sa historici vyh?baj? pojmom "pravda", "objektivita". Je to prirodzen?, preto?e tieto pojmy sa ?a?ko definuj?. Ale napriek tomu mus? ka?d? historik smerova? k nie?omu o ?om je presved?en?, ?e d?va jeho pr?ci zmysel.
Historiografia 20. storo?ia d?vala prednos? ?truktur?lnym dejin?m a v???iu pozornos? venovala skupin?m ne? jednotlivcom. V s??asnosti sme svedkami renesancie biografick?ho ??nru a historici sa usiluj? za?udni? dejiny.
Cie?om monografie je jednak pouk?za? na ideologick? podmienenos? a pom?lenos? n?rodn?ch historiografi?, jednak navrhn?? opatrenia, ktor? by umo??ovali kritick? reflexiu deformuj?cich vplyvov, ktor? m??u ma? na historick? b?danie naivn? koncepcie be?n?ch ?ud?. Nakoniec cie?om tejto knihy je navrhn?? teoretick? pr?stup k analytick?mu ?t?diu fenom?nu utv?rania soci?lnej reality ?n?rodov" v obdob? uplynul?ch dvoch storo??. Autor predklad? alternat?vny pr?stup k ?t?diu minulosti, v ktorom historik neuva?uje o ?n?rode" ako objekt?vnej entite, ale ako o kateg?rii soci?lnej praxe, o pojme a predstave a identifika?nom r?mci, ako o ideovo-kult?rnej a politickej forme organiz?cie spolo?nosti, ktor? sa na r?znych miestach sveta za?ala objavova? v priebehu 19. storo?ia a v 20. storo?? sa v celosvetovom meradle stala de facto jedinou predstavite?nou formou soci?lneho usporiadania ?udsk?ch spolo?nost?.