Mest? b?vaj? pri povrchnom poh?ade vn?man? ako ak?si ostrovy ?relat?vnej? demokracie v pr?snom hierarchickom usporiadan? vtedaj?ej spolo?nosti, no ?asto sa zab?da, ?e vznikali a rozv?jali sa s podporou panovn?ka. Ten ich vyu??val vo svojom ve?nom s?boji so ??achtou, ktorej bol s?m najvy???m predstavite?om. Mest? boli pre?ho zdrojom pr?jmu a v?sady (?i mestsk? slobody) im ude?oval pr?ve preto, aby ?o najlep?ie prosperovali ? preto?e s?m by ich nikdy nedok?zal riadi? tak efekt?vne, ako ke? sa riadili samy. ?asom ho napodobnili aj ve?k? ??achtici a z rovnak?ho d?vodu podporovali vznik miest alebo meste?iek na svojich dom?nach. Preto s? mest? v prvom rade javom hospod?rskym. Prezentovan? publik?cia sa v?ak popri ekonomickom a obchodnom h?adisku venuje aj ?al??m oblastiam fungovania miest, preva?ne na ?zem? dne?n?ho Slovenska. To je zasaden? do celouhorsk?ho, s?asti aj do celoeur?pskeho kontextu. Osobitos?ou uhorsk?ho mestsk?ho v?voja, na ktor? treba upozorni? v porovnan? so z?padnou Eur?pou, je vy??ia miera slobody pri vo?be mestsk?ch funkcion?rov aj auton?mia v cirkevnej oblasti ? slobodn? vo?ba far?ra. Atmosf?ru dokres?ovali sl?vnosti a procesie, ktor? boli v jednotliv?ch mest?ch odli?n? a spoluvytv?rali tak ich identitu.
V priebehu 13. storo?ia pre?la Bratislava v?vojom, na konci ktor?ho nach?dzame stredovek? v?sadn? mesto vystavan? ?z kame?a? a predov?etk?m z ??ud?? ? me??anov.
Zvierat? boli pre stredovek?ho ?loveka ka?dodennou s??as?ou ?ivota, nebolo azda oblasti, v ktorej by sa svet ?ud? nestret?val so svetom zvierat. Pr?ve preto je nevyhnutn?, aby vedci, zaoberaj?ci sa stredovek?mi dejinami, vn?mali vz?ah ?loveka k pr?rode a r??i zvierat ako osobitne v?znamn? fenom?n a venovali mu pozornos?.
?asopis je jedn?m z n?strojov organizovania historickej vedy a spr?tom?ovania jej v?sledkov ?ir?ej vedeckej obci. Je otvoren? v?etk?m n?zorom, smerom, ?kol?m a tematick?m okruhom, pokia? sa opieraj? o v??ne b?danie a s? spracovan? v zhode so z?kladn?mi princ?pmi historickej vedy. Programovo nepreferuje ?iadne obdobie, t?my ?i v?seky dej?n. Je ?asopisom v?etk?ch historikov, ktor? sa zaoberaj? slovensk?mi dejinami a v?etk?ch slovensk?ch historikov, ktor? sk?maj? ?i u? slovensk? alebo stredoeur?pske dejiny.
?asopis Hist?ria prezentuje v?sledky historickej vedy s presahom do pr?buzn?ch vedn?ch odborov, spracovan? popul?rno-vedeckou formou. ?asopis je doplnkovou literat?rou pre pedag?gov a ?tudentov v?etk?ch typov ?k?l. Popri tejto skupine je ur?en? ?irokej ?itate?skej obci so z?ujmom o dejiny, vl?dnym a mimovl?dnym organiz?ci?m, nad?ci?m. Zameriava sa na dejiny Slovenska v kontexte s eur?pskym v?vinom, na sk?manie svetov?ch dej?n a spolo?ensk?ch javov, ??m prispieva k pochopeniu a objekt?vnej?iemu pos?deniu s??asn?ch procesov.
Kategória
Autori
Najpredávanejšie
Publik?cia prin??a sondy do v?voja spolo?nosti na Slovensku v pomerne dlhom obdob?: od konca 19. storo?ia a? po koniec druhej svetovej vojny. Otv?ra viacer? nov? t?my a nov? poh?ady na t?my u? predt?m spracovan?. Pomerne dlh? ?asov? obdobie, ktor? autori spracov?vaj?, je potrebn? na to, aby sledovali v?voj spolo?nosti ako postupn? evolu?n? proces a nie iba v kr?tkych, dynamick?ch obdobiach tzv. historick?ch m??nikov: revol?ci?, prevratov, povstan?. V?etky tieto m??niky s? v historiografii pomerne dobre spracovan? a stali sa s??as?ou slovensk?ho n?rodn?ho ?master? narat?vu. Je nepochybn?, ?e tieto udalosti mali pre v?vin spolo?nosti na Slovensku z?sadn? v?znam. Neprejavili sa v?ak okam?ite. Napr?klad vznik ?eskoslovenskej republiky v roku 1918 mal z?sadn? v?znam pre doformovanie sa Slov?kov ako modern?ho n?roda, ale tento proces sa zav??il a? v 30. rokoch. Podobne prebiehala v slovensk?ch podmienkach aj postupn? moderniz?cia, industrializ?cia a urbaniz?cia. V spolo?nosti, a nielen v slovenskej, p?sobia spravidla retarda?n?, konzervat?vne sily, ktor? sp?sobuj?, ?e aj revolu?n? udalosti po svojom ?v?buchu? obvykle maj? tendenciu po ?ase vraca? spolo?nos? spa? do star?ho koryta. Na prechod spolo?nosti od totalitn?ch ?i autoritat?vnych re?imov k demokracii, ktor? prebiehal v niektor?ch juhoeur?pskych a juhoamerick?ch krajin?ch, sa v svetovej politol?gii a historiografii od 60. rokov minul?ho storo?ia zau??val term?n ?tranz?cia?. Tento term?n je v?ak mo?ne pou?i? aj na podobne, postupne prebiehaj?ce procesy v ?al??ch krajin?ch a r?znych historick?ch obdobiach. Takouto tranz?ciou pre?la aj spolo?nos? na Slovensku. Najprv to bola tranz?cia z konzervat?vnej, iba ?iasto?ne parlamentnej, monarchie do demokratickej republiky a po dvadsiatich rokoch zase z parlamentnej demokracie do totality. Monografia prin??a v?sledky v?skumu k takejto tranz?cii spolo?nosti na pr?klade Slovenska od konca 19. storo?ia po rok 1945.
Usporiadanos? spolo?nosti v stredoveku zabezpe?oval panovn?k (vladyka, knie?a, kr??) s pomocou svojich pr?vr?encov, p?vodne dru?iny bojovn?kov, z ktor?ch sa vyvinula privilegovan? ??achtick? vrstva podie?aj?ca sa na moci. Ve?k? Morava e?te nebola plne vyvinut?m stredovek?m ?t?tom, disponovala v?ak u? jeho z?kladn?mi atrib?tmi. ?pln? monarchick? moc pod?a nemeck?ho vzoru dobudoval s pomocou d?sledne koncipovanej cirkevnej organiz?cie a kristianiz?cie zakladate? Uhorsk?ho kr??ovstva ?tefan I. Peripetie v?voja a praktick?ho uplat?ovania panovn?ckej moci mo?no sledova? na nieko?k?ch charakteristick?ch parametroch: vlastn?ctvo hradov, organiz?cia arm?dy a kr??ovsk? majetky a pr?jmy. Od 13. st. sa za?al patrimoni?lny uhorsk? ?t?t postupne premie?a? na volen? stavovsk? monarchiu. Panovn?k sa rozsiahlymi don?ciami a ude?ovan?m ?radov sna?il zabezpe?i? si podporu ve?mo?ov, ktor? pre?ho predstavovali ?oraz v???ie ohrozenie. S??asne sa zmen?oval jeho majetok. Schopnos? lav?rovania medzi r?znorod?mi z?ujmami si vy?adovala talentovan?, charizmatick? a s??asne pragmaticky mysliacu osobnos?. Schopn? panovn?ci dok?zali tento v?voj do?asne zvr?ti?, h?adali oporu v reprezentantoch z radov nezainteresovan?ch cudzincov alebo pov??en?ch ni???ch ??achticov, budovali profesion?lny ?radn?cky apar?t a v z?ujme zvy?ovania pr?jmu podporovali rast miest. K oslabeniam ?strednej moci doch?dzalo obvykle po vymret? dynastie alebo pri absencii siln?ho legit?mneho n?sledn?ka.
Predkladan? monografia so symbolick?m n?zvom Od m?ta k M?tu zachyt?va mizn?ci a v mnoh?ch pr?padoch aj d?vno zabudnut? svet niekdaj??ch obyvate?ov obce.
Kniha prin??a najnov?? v?skum slovenskej a ?eskej historiografie na ?irok? spektrum t?m t?kaj?cich sa kriminality a s?dnictva. Sk?ma fungovanie s?dnej praxe i konkr?tne krimin?lne pr?pady na ?rovni r?znych s?dnych in?tanci?, ak?mi boli mest?, stolice, odvolac? s?d (apela?n? s?d pre ?esk? mest?) i ?tatari?lne s?dy, ktor? zria?ovali panovn?ci ako mimoriadny pr?vny prostriedok na potrestanie akt?rov ??achtick?ch, konfesion?lnych ?i sedliackych nepokojov a povstan?. Nieko?ko ?t?di? je zameran?ch i na oblas? ni??ej s?dnej pr?vomoci na r?znych in?titucion?lnych mikro?rovniach, na ktor?ch boli konflikty a prehre?ky rie?en? v prvopo?iatkoch. Obsiahnut? s? aj vybran? ot?zky pr?vnej klasifik?cie a te?rie, pr?klady vyu?itia matr?k ako prame?a pri sk?man? kriminality, anal?za soci?lneho pozadia p?chate?ov, ?pecifick? typy deliktov v obdob? osmansk?ho susedstva, v?znam a symbolika zneuc?uj?cich trestov a problematika ?ien v ?lohe p?chateliek i obet?.
Publik?cia sa venuje jednej z najdiskutovanej??ch t?m medzivojnov?ho obdobia ? ?t?topr?vnemu a verejnospr?vnemu postaveniu Slovenska v prvej ?eskoslovenskej republike, a to o?ami pr?vnika a politika Emila Stodolu (1862 ? 1945). Aj ke? v historiografii nejde o nezn?mu t?mu, predsa len doposia? ch?bal obsiahlej?? rozbor jeho modelov, na tvorbu ktor?ch malo vplyv rodinn?, n?bo?ensk?, vzdel?vacie, pracovn? a kult?rno-spolo?ensk? prostredie. Monografia prin??a plastick? obraz o Stodolov?ch koncepci?ch samospr?vy, cez in?pir?cie v zahrani?n?ch modeloch, presadzovanie na stran?ckom f?re a reakcie politick?ch, vedeck?ch, ?i kult?rnych ?inite?ov doma i v zahrani??. Osobitn? miesto je venovan? Stodolovmu pr?stupu k ?ud?ckemu autonomizmu, vo?i ktor?mu ako presved?iv? demokrat zast?val kritick? stanovisko.
So stredovek?m benedikt?nskym mn??stvom sa v s??asnosti sp?ja predov?etk?m predstava komun?t reho?n?kov, ktor? sa uzatv?rali pred vonkaj??m svetom za m?rmi kl??torov a ktor?ch duchovn?m spojivom bola Regula sv. Benedikta. Benedikt?nske kl??tory z?rove? vn?mame ako v?znamn? centr? duchovnej kult?ry ran?ho a vrcholn?ho stredoveku. Benedikt?ni v?ak boli tie? neoddelite?nou s??as?ou stredovekej spolo?nosti laikov. Preva?ne panovn?ci alebo fund?tori z radov stredovekej ??achty kl??tory nielen zakladali, ale za n?dej na dosiahnutie sp?sy ich aj bohato obdarov?vali. V?znamn? op?tstva mali povinnos? hosti? po?etn? sprievody kr??ov, knie?at ?i biskupov a kl??torn? kostoly sl??ili ako miesta posledn?ho odpo?inku zakladate?ov a patr?nov. Op?ti s??asne vstupovali do politick?ch, diplomatick?ch a nezriedka aj vojensk?ch slu?ieb panovn?ckych dvorov. Kniha Benedikt?nske kl??tory a ich don?tori v arp?dovskom Uhorsku pon?ka podrobn? poh?ad na koexistenciu a interakciu benedikt?nskych kl??torov a ich zakladate?ov, patr?nov ?i ?al??ch don?torov v Uhorsku za vl?dy arp?dovsk?ch kr??ov v 11. a? 13. storo??.