V priebehu 13. storo?ia pre?la Bratislava v?vojom, na konci ktor?ho nach?dzame stredovek? v?sadn? mesto vystavan? ?z kame?a? a predov?etk?m z ??ud?? ? me??anov.
Mest? b?vaj? pri povrchnom poh?ade vn?man? ako ak?si ostrovy ?relat?vnej? demokracie v pr?snom hierarchickom usporiadan? vtedaj?ej spolo?nosti, no ?asto sa zab?da, ?e vznikali a rozv?jali sa s podporou panovn?ka. Ten ich vyu??val vo svojom ve?nom s?boji so ??achtou, ktorej bol s?m najvy???m predstavite?om. Mest? boli pre?ho zdrojom pr?jmu a v?sady (?i mestsk? slobody) im ude?oval pr?ve preto, aby ?o najlep?ie prosperovali ? preto?e s?m by ich nikdy nedok?zal riadi? tak efekt?vne, ako ke? sa riadili samy. ?asom ho napodobnili aj ve?k? ??achtici a z rovnak?ho d?vodu podporovali vznik miest alebo meste?iek na svojich dom?nach. Preto s? mest? v prvom rade javom hospod?rskym. Prezentovan? publik?cia sa v?ak popri ekonomickom a obchodnom h?adisku venuje aj ?al??m oblastiam fungovania miest, preva?ne na ?zem? dne?n?ho Slovenska. To je zasaden? do celouhorsk?ho, s?asti aj do celoeur?pskeho kontextu. Osobitos?ou uhorsk?ho mestsk?ho v?voja, na ktor? treba upozorni? v porovnan? so z?padnou Eur?pou, je vy??ia miera slobody pri vo?be mestsk?ch funkcion?rov aj auton?mia v cirkevnej oblasti ? slobodn? vo?ba far?ra. Atmosf?ru dokres?ovali sl?vnosti a procesie, ktor? boli v jednotliv?ch mest?ch odli?n? a spoluvytv?rali tak ich identitu.
Kategória
Autori
Najpredávanejšie
Odborn?ci z r?znych oblast? b?dania zo Slovenska, ?eskej republiky, Rak?ska, Ukrajiny a Ruskej feder?cie sa pok?sili objasni? pr??iny a d?sledky hav?rie nielen z poh?adu ?al?ieho v?voja jadrovej energetiky, ale aj z h?adiska ochrany ?udsk?ho zdravia a pr?rodn?ho prostredia. Tretia ?as? publik?cie m? n?zov ?ernoby? a pam??.
Rok 1968 je v?znamn?m medzn?kom nielen slovensk?ch ?i ?eskoslovensk?ch povojnov?ch dej?n, no je medzn?kom i vo v?voji totalitn?ho komunistick?ho syst?mu ako celku. V?sledkom ?silia o reformu socializmu sovietskeho typu, ktor? sp?jame s rokom 1968, je koniec koncov kon?tatovanie o nereformovate?nosti tohto syst?mu. Hoci bola okup?cia ?eskoslovenska z vojensk?ho h?adiska pre Moskvu ?spe?nou akciou, v skuto?nosti sa ?ou za??na p?d komunizmu v celej strednej a v?chodnej Eur?pe.
Publik?cia ?trukt?ry moci na Slovensku 1948 : 1989 nadv?zuje na tituly Zlo?iny komunizmu na Slovensku 1948: 1989 a Akt?ri jednej ?ry na Slovensku 1948 : 1989 Personifik?cia politick?ho v?voja. S ur?itou mierou zjednodu?enia mo?no poveda?, ?e prv? uveden? pr?ca sa venuje politick?m represi?m komunistick?ho re?imu a druh? jej akt?vnym protagonistom, respekt?ve s?be?com re?imu, ktor? represie uskuto??oval. ?trukt?ry moci na Slovensku 1948: 1989 dop??aj? tieto pr?ce n??rtom mechanizmu vl?dnutia, pri?om samotn? moc mala v z?sade perzeku?n? charakter, a to po?as celej existencie komunistick?ho re?imu v ?eskoslovensku. Pr?ca je s??as?ou pozn?vania na?ej ned?vnej minulosti; bez jej poznania nie je mo?n? sa s ?ou vyrovna?.
Hoci sa Kamenec najs?stavnej?ie zaober? probl?mom slovensk?ho holokaustu, v?dy vn?mal dejiny v ?irok?ch s?vislostiach. Venoval sa kult?re, literat?re, najm? svojim ob??ben?m autorom, napr. Alexandrovi Matu?kovi, k???ov?m fenom?nom slovenskej historiografie, ?skaliam i stereotypom modern?ch slovensk?ch dej?n. Jednoducho ?h?adal" a ?bl?dil" v slovensk?ch dejin?ch a nastavoval slovenskej spolo?nosti ?pokriven? zrkadlo" jej dej?n, ?o nikdy neb?va v?a?n?, ani ?ahk?. Je to v?ak erudovan?, filozoficky a koncep?ne prem???av? autor s hlbok?m osobn?m ponorom, no z?rove? i pochybuj?ci, intelektu?lne kritick? s ve?kou d?vkou autorskej pokory. Ob?lka i vn?tro knihy s? vo v?bornom stave.
Kniha prin??a nov? poh?ady na minulos? n??ho regi?nu v 19. a 20. storo?? z pera renomovan?ch zahrani?n?ch expertov na dejiny habsburskej monarchie a strednej Eur?py. V spolupr?ci so slovensk?mi autormi odha?uj?, ako sa v jednotliv?ch politick?ch re?imoch deformovali obrazy minulosti a hodnotenia osobnost?, a ako to ovplyvnilo p?sanie dej?n Slovenska. Vyu??vaj? pritom aj menej tradi?n? pramene, napr?klad politick? karikat?ry ?i predmety a pozostalosti v m?ze?ch. In?pirovan? pr?cou histori?ky Eleny Mannovej, ktorej je kniha venovan?, okrem toho predstavuj? sondy o fungovan? spolkov (napr. Sokola na Slovensku pred a po druhej svetovej vojne), o ?ivote me?tianskych rod?n a etnickom spolu?it? na Slovensku, osobitne v Bratislave.
Kniha prin??a najnov?? v?skum slovenskej a ?eskej historiografie na ?irok? spektrum t?m t?kaj?cich sa kriminality a s?dnictva. Sk?ma fungovanie s?dnej praxe i konkr?tne krimin?lne pr?pady na ?rovni r?znych s?dnych in?tanci?, ak?mi boli mest?, stolice, odvolac? s?d (apela?n? s?d pre ?esk? mest?) i ?tatari?lne s?dy, ktor? zria?ovali panovn?ci ako mimoriadny pr?vny prostriedok na potrestanie akt?rov ??achtick?ch, konfesion?lnych ?i sedliackych nepokojov a povstan?. Nieko?ko ?t?di? je zameran?ch i na oblas? ni??ej s?dnej pr?vomoci na r?znych in?titucion?lnych mikro?rovniach, na ktor?ch boli konflikty a prehre?ky rie?en? v prvopo?iatkoch. Obsiahnut? s? aj vybran? ot?zky pr?vnej klasifik?cie a te?rie, pr?klady vyu?itia matr?k ako prame?a pri sk?man? kriminality, anal?za soci?lneho pozadia p?chate?ov, ?pecifick? typy deliktov v obdob? osmansk?ho susedstva, v?znam a symbolika zneuc?uj?cich trestov a problematika ?ien v ?lohe p?chateliek i obet?.
Publikovan? dokumenty prin??aj? nielen inform?cie o priebehu n?boru, o pracovn?ch a ?ivotn?ch podmienkach slovensk?ch robotn?kov v r??i, o po?toch naverbovan?ch ob?anov SR, ale pom?haj? tie? dotv?ra? obraz o jednotliv?ch aspektoch politicko-ekonomick?ch vz?ahov medzi Slovensk?m ?t?tom a ?ochrannou? mocnos?ou.
Publik?cia S?r a ?ervi patr? medzi najv???ie skvosty modernej historickej literat?ry. Jej hrdinom je ?nezn?my? furlandsk? mlyn?r, ktor? sa v?aka svojim neortodoxn?m n?bo?ensk?m predstav?m dostal na konci 16. storo?ia do stretu s p?pe?skou inkviz?ciou. Vo svojej mysli si skon?truoval ?pecifick? teologick? predstavy, ktor? reflektovali tak stvorenie sveta ako aj p?sobenie Krista na pozemsk? bytie. Autor vo svojom texte pou?il ?plne nov? sp?sob stv?r?ovania a p?sania historiografie, ktor? spolu so svojimi kolegami nazval mikrohist?riou.
Dvor palat?na Mikul??a Esterh?zyho (1583 ? 1645) predstavoval v Uhorsku mocensk? a politick? centrum. Bol priestorom umenia, mecenat?ry a ok?zal?m javiskom reprezent?cie. Neodmyslite?nou s??as?ou dvorskej spolo?nosti boli okrem famili?rov, ml?dencov a ??achtick?ch u??ov aj osoby, ktor? mali na starosti bezprobl?mov? chod dvora. Zabezpe?ovali duchovn? vy?itie, komfort, pohodlie, ale aj z?kladn? z?le?itosti, medzi ktor? patrilo stravovanie, hygiena ?i odievanie. Na dvore, mieste prel?nania dvoch svetov, priv?tneho i verejn?ho, sa odohr?vali v?etky procesy a ritu?ly ka?dodenn?ho ?ivota ? ?i to bolo be?n? ?radovanie a riadenie politick?ch vec?, organiz?cia vojensk?ch v?prav, kore?pondencia s ostatn?mi aristokratmi a rodinn?mi pr?slu?n?kmi, spolo?n? obedy, pohostenia n?v?tev, cirkevn? obrady, rie?enie probl?mov s majetkami a ?al?ie opakuj?ce sa prvky zlo?itej a komplikovanej ka?dodennosti aristokrata. V?nimku tvorili len ob?asn? vytrhnutia zo za?it?ho stereotypu v podobe rodov?ch festiv?t, narodenia potomkov, smr? pr?buzn?ch alebo tr?venie vo?n?ho ?asu na po?ova?k?ch ?i v k?pe?och...
Publik?cia sa zameriava nielen na osvetlenie ?tekov za slobodou, ale objas?uje aj n?sledn? kroky ?t?tnej bezpe?nosti, ?stiace do s?rie politicky motivovan?ch procesov , v?znenia pr?buzn?ch ?i zn?mych akt?rov ?nosov.