Mest? b?vaj? pri povrchnom poh?ade vn?man? ako ak?si ostrovy ?relat?vnej? demokracie v pr?snom hierarchickom usporiadan? vtedaj?ej spolo?nosti, no ?asto sa zab?da, ?e vznikali a rozv?jali sa s podporou panovn?ka. Ten ich vyu??val vo svojom ve?nom s?boji so ??achtou, ktorej bol s?m najvy???m predstavite?om. Mest? boli pre?ho zdrojom pr?jmu a v?sady (?i mestsk? slobody) im ude?oval pr?ve preto, aby ?o najlep?ie prosperovali ? preto?e s?m by ich nikdy nedok?zal riadi? tak efekt?vne, ako ke? sa riadili samy. ?asom ho napodobnili aj ve?k? ??achtici a z rovnak?ho d?vodu podporovali vznik miest alebo meste?iek na svojich dom?nach. Preto s? mest? v prvom rade javom hospod?rskym. Prezentovan? publik?cia sa v?ak popri ekonomickom a obchodnom h?adisku venuje aj ?al??m oblastiam fungovania miest, preva?ne na ?zem? dne?n?ho Slovenska. To je zasaden? do celouhorsk?ho, s?asti aj do celoeur?pskeho kontextu. Osobitos?ou uhorsk?ho mestsk?ho v?voja, na ktor? treba upozorni? v porovnan? so z?padnou Eur?pou, je vy??ia miera slobody pri vo?be mestsk?ch funkcion?rov aj auton?mia v cirkevnej oblasti ? slobodn? vo?ba far?ra. Atmosf?ru dokres?ovali sl?vnosti a procesie, ktor? boli v jednotliv?ch mest?ch odli?n? a spoluvytv?rali tak ich identitu.
V priebehu 13. storo?ia pre?la Bratislava v?vojom, na konci ktor?ho nach?dzame stredovek? v?sadn? mesto vystavan? ?z kame?a? a predov?etk?m z ??ud?? ? me??anov.
Kategória
Autori
Najpredávanejšie
Tret? diel Slovenska v 20. storo?? sa zaober? mimoriadne d?le?it?m historick?m prelomom v roku 1918 a nasleduj?cimi dvoma desa?ro?iami v dejin?ch Slovenska. Bola to historick? epocha, o ktorej mo?no v retrospekt?vnom poh?ade bez zveli?enia poveda?, ?e mala v slovensk?ch dejin?ch jedine?n?, nezastupite?n? v?znam.
Publik?cia prin??a prv? komplexnej?? poh?ad na hospod?rske pomery v obdob? 1942 - 1945 na pozad? ?ir??ch soci?lno-ekonomick?ch a medzin?rodn?ch hospod?rsko-politick?ch s?vislost?. Autori hodnotia pr??iny konjunktur?lneho rastu hospod?rstva Slovenska v rokoch 1942 - 1943 a postupnej de?trukcie hospod?rskych v?sledkov vojnovej konjunkt?ry po?as rokov 1944 - 1945.
Usporiadanos? spolo?nosti v stredoveku zabezpe?oval panovn?k (vladyka, knie?a, kr??) s pomocou svojich pr?vr?encov, p?vodne dru?iny bojovn?kov, z ktor?ch sa vyvinula privilegovan? ??achtick? vrstva podie?aj?ca sa na moci. Ve?k? Morava e?te nebola plne vyvinut?m stredovek?m ?t?tom, disponovala v?ak u? jeho z?kladn?mi atrib?tmi. ?pln? monarchick? moc pod?a nemeck?ho vzoru dobudoval s pomocou d?sledne koncipovanej cirkevnej organiz?cie a kristianiz?cie zakladate? Uhorsk?ho kr??ovstva ?tefan I. Peripetie v?voja a praktick?ho uplat?ovania panovn?ckej moci mo?no sledova? na nieko?k?ch charakteristick?ch parametroch: vlastn?ctvo hradov, organiz?cia arm?dy a kr??ovsk? majetky a pr?jmy. Od 13. st. sa za?al patrimoni?lny uhorsk? ?t?t postupne premie?a? na volen? stavovsk? monarchiu. Panovn?k sa rozsiahlymi don?ciami a ude?ovan?m ?radov sna?il zabezpe?i? si podporu ve?mo?ov, ktor? pre?ho predstavovali ?oraz v???ie ohrozenie. S??asne sa zmen?oval jeho majetok. Schopnos? lav?rovania medzi r?znorod?mi z?ujmami si vy?adovala talentovan?, charizmatick? a s??asne pragmaticky mysliacu osobnos?. Schopn? panovn?ci dok?zali tento v?voj do?asne zvr?ti?, h?adali oporu v reprezentantoch z radov nezainteresovan?ch cudzincov alebo pov??en?ch ni???ch ??achticov, budovali profesion?lny ?radn?cky apar?t a v z?ujme zvy?ovania pr?jmu podporovali rast miest. K oslabeniam ?strednej moci doch?dzalo obvykle po vymret? dynastie alebo pri absencii siln?ho legit?mneho n?sledn?ka.
Dvor palat?na Mikul??a Esterh?zyho (1583 ? 1645) predstavoval v Uhorsku mocensk? a politick? centrum. Bol priestorom umenia, mecenat?ry a ok?zal?m javiskom reprezent?cie. Neodmyslite?nou s??as?ou dvorskej spolo?nosti boli okrem famili?rov, ml?dencov a ??achtick?ch u??ov aj osoby, ktor? mali na starosti bezprobl?mov? chod dvora. Zabezpe?ovali duchovn? vy?itie, komfort, pohodlie, ale aj z?kladn? z?le?itosti, medzi ktor? patrilo stravovanie, hygiena ?i odievanie. Na dvore, mieste prel?nania dvoch svetov, priv?tneho i verejn?ho, sa odohr?vali v?etky procesy a ritu?ly ka?dodenn?ho ?ivota ? ?i to bolo be?n? ?radovanie a riadenie politick?ch vec?, organiz?cia vojensk?ch v?prav, kore?pondencia s ostatn?mi aristokratmi a rodinn?mi pr?slu?n?kmi, spolo?n? obedy, pohostenia n?v?tev, cirkevn? obrady, rie?enie probl?mov s majetkami a ?al?ie opakuj?ce sa prvky zlo?itej a komplikovanej ka?dodennosti aristokrata. V?nimku tvorili len ob?asn? vytrhnutia zo za?it?ho stereotypu v podobe rodov?ch festiv?t, narodenia potomkov, smr? pr?buzn?ch alebo tr?venie vo?n?ho ?asu na po?ova?k?ch ?i v k?pe?och...
Publik?cia sa zameriava nielen na osvetlenie ?tekov za slobodou, ale objas?uje aj n?sledn? kroky ?t?tnej bezpe?nosti, ?stiace do s?rie politicky motivovan?ch procesov , v?znenia pr?buzn?ch ?i zn?mych akt?rov ?nosov.
Autori v publik?cii vyu?ili svoje dlhoro?n? v?skumy z obdobia studenej vojny. Monografiu koncipovali ako spojenie historickej anal?zy politiky ve?moc? s kontextu?lnym dopadom na ?eskoslovensko a jeho miesto v r?mci sovietskeho bloku. Pr?ca opieraj?ca sa o obsiahly pramenn? materi?l slovenskej, ?eskej, americkej a ruskej proveniencie prin??a pln?? poh?ad, ktor? nesporne obohat? poznanie studenej vojny, tvoriacej z?kladn? vzorec svetov?ch, eur?pskych i ?esko-slovensk?ch dej?n druhej polovice dvadsiateho storo?ia.
So stredovek?m benedikt?nskym mn??stvom sa v s??asnosti sp?ja predov?etk?m predstava komun?t reho?n?kov, ktor? sa uzatv?rali pred vonkaj??m svetom za m?rmi kl??torov a ktor?ch duchovn?m spojivom bola Regula sv. Benedikta. Benedikt?nske kl??tory z?rove? vn?mame ako v?znamn? centr? duchovnej kult?ry ran?ho a vrcholn?ho stredoveku. Benedikt?ni v?ak boli tie? neoddelite?nou s??as?ou stredovekej spolo?nosti laikov. Preva?ne panovn?ci alebo fund?tori z radov stredovekej ??achty kl??tory nielen zakladali, ale za n?dej na dosiahnutie sp?sy ich aj bohato obdarov?vali. V?znamn? op?tstva mali povinnos? hosti? po?etn? sprievody kr??ov, knie?at ?i biskupov a kl??torn? kostoly sl??ili ako miesta posledn?ho odpo?inku zakladate?ov a patr?nov. Op?ti s??asne vstupovali do politick?ch, diplomatick?ch a nezriedka aj vojensk?ch slu?ieb panovn?ckych dvorov. Kniha Benedikt?nske kl??tory a ich don?tori v arp?dovskom Uhorsku pon?ka podrobn? poh?ad na koexistenciu a interakciu benedikt?nskych kl??torov a ich zakladate?ov, patr?nov ?i ?al??ch don?torov v Uhorsku za vl?dy arp?dovsk?ch kr??ov v 11. a? 13. storo??.
Predlo?en? text je extraktom r?znych ?vah, svedectvom na?ich (historiografick?ch i subjekt?vnych) deficitov a s??asne prv?m pokusom vypoveda? na relat?vne malom priestore to, ?o v tejto f?ze v?skumu pova?ujeme za najpodstatnej?ie. Jednotliv? kapitoly nie s? ani z?aleka schopn? obsiahnu? v?etky ot?zky, e?te menej v?etky odpovede. Rovnako ich ?rove? a miera ?slovenskej? ?i uhorskej? zakotvenosti je r?znorod?. K niektor?m kapitol?m ? kde to umo??oval v?skum ? s? pripojen? konkr?tne pr?padov? ?t?die, ktor? analytick?m sp?sobom a na konkr?tnej udalosti, jave ?i osobnosti demon?truj? predch?dzaj?ce v?eobecn? t?zy.
Publik?cia S?r a ?ervi patr? medzi najv???ie skvosty modernej historickej literat?ry. Jej hrdinom je ?nezn?my? furlandsk? mlyn?r, ktor? sa v?aka svojim neortodoxn?m n?bo?ensk?m predstav?m dostal na konci 16. storo?ia do stretu s p?pe?skou inkviz?ciou. Vo svojej mysli si skon?truoval ?pecifick? teologick? predstavy, ktor? reflektovali tak stvorenie sveta ako aj p?sobenie Krista na pozemsk? bytie. Autor vo svojom texte pou?il ?plne nov? sp?sob stv?r?ovania a p?sania historiografie, ktor? spolu so svojimi kolegami nazval mikrohist?riou.
Publikovan? dokumenty prin??aj? nielen inform?cie o priebehu n?boru, o pracovn?ch a ?ivotn?ch podmienkach slovensk?ch robotn?kov v r??i, o po?toch naverbovan?ch ob?anov SR, ale pom?haj? tie? dotv?ra? obraz o jednotliv?ch aspektoch politicko-ekonomick?ch vz?ahov medzi Slovensk?m ?t?tom a ?ochrannou? mocnos?ou.