V priebehu 13. storo?ia pre?la Bratislava v?vojom, na konci ktor?ho nach?dzame stredovek? v?sadn? mesto vystavan? ?z kame?a? a predov?etk?m z ??ud?? ? me??anov.
Mest? b?vaj? pri povrchnom poh?ade vn?man? ako ak?si ostrovy ?relat?vnej? demokracie v pr?snom hierarchickom usporiadan? vtedaj?ej spolo?nosti, no ?asto sa zab?da, ?e vznikali a rozv?jali sa s podporou panovn?ka. Ten ich vyu??val vo svojom ve?nom s?boji so ??achtou, ktorej bol s?m najvy???m predstavite?om. Mest? boli pre?ho zdrojom pr?jmu a v?sady (?i mestsk? slobody) im ude?oval pr?ve preto, aby ?o najlep?ie prosperovali ? preto?e s?m by ich nikdy nedok?zal riadi? tak efekt?vne, ako ke? sa riadili samy. ?asom ho napodobnili aj ve?k? ??achtici a z rovnak?ho d?vodu podporovali vznik miest alebo meste?iek na svojich dom?nach. Preto s? mest? v prvom rade javom hospod?rskym. Prezentovan? publik?cia sa v?ak popri ekonomickom a obchodnom h?adisku venuje aj ?al??m oblastiam fungovania miest, preva?ne na ?zem? dne?n?ho Slovenska. To je zasaden? do celouhorsk?ho, s?asti aj do celoeur?pskeho kontextu. Osobitos?ou uhorsk?ho mestsk?ho v?voja, na ktor? treba upozorni? v porovnan? so z?padnou Eur?pou, je vy??ia miera slobody pri vo?be mestsk?ch funkcion?rov aj auton?mia v cirkevnej oblasti ? slobodn? vo?ba far?ra. Atmosf?ru dokres?ovali sl?vnosti a procesie, ktor? boli v jednotliv?ch mest?ch odli?n? a spoluvytv?rali tak ich identitu.
Kategória
Autori
Najpredávanejšie
Autorka v monografii sumarizuje to najd?le?itej?ie, ?o na t?mu Franc?zsko a slovensk? ot?zka na z?klade vlastn?ho v?skumu v arch?voch na Slovensku, v ?eskej republike a vo Franc?zsku nap?sala. Tematiku tejto publik?cie ohrani?uj? dva symbolick? d?tumy: p?d Bastily 14. j?la 1789 vo Franc?zku a z?sah pol?cie proti ?tudentom na pra?skej N?rodn? t??d? 17. novembra 1989 s n?sledn?m p?dom totality v ?eskoslovensku.
Ritu?ly, ritu?lne konanie a symboly boli s??as?ou verejn?ho ako aj s?kromn?ho, sl?vnostn?ho i ka?dodenn?ho ?ivota ?loveka v stredoveku, pri?om sa t?kali v?etk?ch spolo?ensk?ch vrstiev. V?etky mali vtedy svoj v?znam, zmysel a ??el, ka?d? ?kon mal svojho adres?ta a niesol svoje posolstvo. Rozumeli im v?etci bez oh?adu na svoj p?vod, jazyk, majetok, postavenie a vzdelanie. Dnes s? pre n?s ?chvatn?m svedectvom dobov?ho myslenia, ch?pania sveta a usporiadania stredovekej spolo?nosti.
Hoci sa Kamenec najs?stavnej?ie zaober? probl?mom slovensk?ho holokaustu, v?dy vn?mal dejiny v ?irok?ch s?vislostiach. Venoval sa kult?re, literat?re, najm? svojim ob??ben?m autorom, napr. Alexandrovi Matu?kovi, k???ov?m fenom?nom slovenskej historiografie, ?skaliam i stereotypom modern?ch slovensk?ch dej?n. Jednoducho ?h?adal" a ?bl?dil" v slovensk?ch dejin?ch a nastavoval slovenskej spolo?nosti ?pokriven? zrkadlo" jej dej?n, ?o nikdy neb?va v?a?n?, ani ?ahk?. Je to v?ak erudovan?, filozoficky a koncep?ne prem???av? autor s hlbok?m osobn?m ponorom, no z?rove? i pochybuj?ci, intelektu?lne kritick? s ve?kou d?vkou autorskej pokory. Ob?lka i vn?tro knihy s? vo v?bornom stave.
Pr?ca vznikla pri pr?le?itosti v?znamn?ho jubilea Viliama ?i?aja
T?to kniha predstavuje pokus o rekon?trukciu politick?ch postojov a ka?dodenn?ch starost? oby?ajn?ch Rak??anov po?as vl?dy nacizmu, empirick? ?silie nazrie? do psychick?ho sveta t?ch mu?ov a ?ien, ktor? ob?vali ?zemie, ktor? bolo jednak Hitlerovou rodnou krajinou, a jednak v obdob? rokov 1938 ? 1945 tvorilo integr?lnu s??as? jeho Ve?konemeckej r??e. Pok??a sa vyrovna? s ot?zkami, ktor? u? dlho tr?pia historikov strednej Eur?py. Ak? popul?rny bol vlastne an?lus? Ktor? aspekty n?rodn?ho socializmu sa stretli s masovou podporou ?i ods?den?m? Ubr?nili sa tradi?n? n?bo?ensk? a politick? skupiny do ur?itej miery prenikaniu nacistickej ideol?gie? Ako reagovala v???ina obyvate?stva na vojnov? ?silie Nemecka? Do akej miery sa Rak??ania ? vyznamenali" vo vra?ednej ma?in?rii Tretej r??e? Je mo?n?, ?e v???ina ?ud? nepatrila ani k obetiam, ani k p?chate?om, ?e jednoducho ,,st?la bokom a nikam sa nezaradila"? Ob?lka i vn?tro publik?cie v dobrom stave.
Prestret? stoly s navaren?m jedlom, pri ktor?ch sa stretla ??achtick? rodina s dvoranmi a ?radn?kmi, pr?padne pozvan?mi hos?ami, boli v?sledkom cel?ho komplexu ?innost?, pomocou ktor?ch sa potraviny menili zo surov?n na hotov? pokrm. T?to kniha predstavuje cel? tento zlo?it? proces a je v na?ej historiografii doposia? ojedinel?m spracovan?m t?my ??achtick?ho stravovania zachyten?ho v celej ??rke t?my.
Publik?cia pokr?va dve storo?ia hist?rie Uhorska, ktor? zdrvuj?ca por??ka v bitke pri Moh??i roku 1526 rozdelila na tri ?asti. Nadv?zuje na monografiu P?la Engela (2005), The Realm oj St. Stephen: A History of Medieval Hungary, 895?1526. ?itate?a na ?al?ie ?t?dium nab?da v?berov? bibliografia (pribli?ne 470 polo?iek ? monografi? a s?born?ch ?t?di?).
?Idea ?eskoslovensk?ho ?t?tu jednotn?ho ?eskoslovensk?ho n?roda? je pre slovensk?ho i ?esk?ho historika t?mou provokuj?cou a kontroverznou. Napriek ve?kej produkcii k dejin?m medzivojnov?ho ?eskoslovenska vych?dzaj?cej po r. 1990 na oboch stran?ch rieky Moravy, aj napriek pokra?uj?cemu zbli?ovaniu poh?adov, nedospejeme pravdepodobne nikdy k jednotn?mu stanovisku. Pre oba na?e n?rody toti? t?to ?t?totvorn? koncepcia zohrala rozdielnu ?lohu a jej sk?manie m? ? paradoxne ? azda v???? v?znam pre Slov?kov, ktor? ju vo v???ine odmietli, ako pre ?echov, ktor? ju dok?zali bez v????ch probl?mov akceptova?.
Publik?cia sa zaober? hranicami, ktor? sa vyt??ili v Eur?pe po 1. svetovej vojne a po?as nasleduj?cich dvoch desa?ro?? sa stali v?znamn?m faktorom ovplyv?uj?cim politick? a hospod?rsky v?voj kontinentu. Autorsk? kolekt?v sa zameriava sa na ideologick? koncepcie pou?it? pri vyty?ovan? hran?c ?esko-slovensk?ho ?t?tu a venuje pozornos? predov?etk?m ideologick?m transferom medzi eur?pskymi krajinami v medzivojnovom obdob? a ich dosahom na vn?tropolitick? v?voj v ?eskoslovensku a na Slovensku. Z?rove? si v??ma zd?vodnenie ideovej podstaty samostatn?ho slovensk?ho ?t?tu vo vzdel?vacom procese v rokoch 1939 ? 1945. Kniha potvrdzuje skuto?nos?, ?e ideologick? koncepty mali do ve?kej miery schopnos? prekon?va? nov? ?t?tne hranice ustanoven? v Eur?pe po roku 1918. Rovnako v?ak poukazuje, ?e ideol?gie sa st?vali neraz i bari?rami, ktor? neovplyv?ovali iba politick? dianie, ale ?astokr?t dok?zali zabrzdi? i zdanlivo nepolitick? projekty, medzi ktor? patrilo napr. budovanie ve?kej kapit?lovej banky na slovenskej p?de.
Publik?cia sleduje zdroje, ktor? ovplyv?ovali v?voj n?rodn?ho vedomia Slov?kov od obdobia p?sobenia Cyrila a Metoda na Ve?kej Morave. Rast z?ujmu o minulos? priniesol humanizmus. Uhorsk? historici u? v 17. storo?? poznali v?etky z?kladn? pramene, p?pe?sk? listiny, buly, legendy a kroniky k ve?komoravsk?mu obdobiu. Vyzdvihovala sa ?loha Nitry ako s?dla knie?a?a Pribinu, ako miesto vysv?tenia najstar?ieho zn?meho kres?ansk?ho chr?mu u n?s, aj ako centrum ?deln?ho knie?atstva. V?etky tieto prvky nabrali nov? rozmer v priebehu 18. storo?ia, ktor? s?visel s rozvojom slovenskej historiografie. Z?klad vedeck?ho historick?ho b?dania polo?ili pr?slu?n?ci jezuitskej historickej ?koly, ktor? pri tvorbe svojich diel vych?dzali z konkr?tnych historick?ch prame?ov. Boli pr?slu?n?kmi uhorsk?ho politick?ho n?roda, ale boli presved?en?, ?e slovensk?mu n?rodu patr? primeran? miesto medzi n?rodmi Uhorska. Na ich my?lienkach stavali n?rodn? buditelia a ?spe?ne ich rozv?jali. Cyrilo-metodsk? problematika v slovenskej historiografii a literat?re dosiahla svoj rozkvet v 19. storo??.