Mest? b?vaj? pri povrchnom poh?ade vn?man? ako ak?si ostrovy ?relat?vnej? demokracie v pr?snom hierarchickom usporiadan? vtedaj?ej spolo?nosti, no ?asto sa zab?da, ?e vznikali a rozv?jali sa s podporou panovn?ka. Ten ich vyu??val vo svojom ve?nom s?boji so ??achtou, ktorej bol s?m najvy???m predstavite?om. Mest? boli pre?ho zdrojom pr?jmu a v?sady (?i mestsk? slobody) im ude?oval pr?ve preto, aby ?o najlep?ie prosperovali ? preto?e s?m by ich nikdy nedok?zal riadi? tak efekt?vne, ako ke? sa riadili samy. ?asom ho napodobnili aj ve?k? ??achtici a z rovnak?ho d?vodu podporovali vznik miest alebo meste?iek na svojich dom?nach. Preto s? mest? v prvom rade javom hospod?rskym. Prezentovan? publik?cia sa v?ak popri ekonomickom a obchodnom h?adisku venuje aj ?al??m oblastiam fungovania miest, preva?ne na ?zem? dne?n?ho Slovenska. To je zasaden? do celouhorsk?ho, s?asti aj do celoeur?pskeho kontextu. Osobitos?ou uhorsk?ho mestsk?ho v?voja, na ktor? treba upozorni? v porovnan? so z?padnou Eur?pou, je vy??ia miera slobody pri vo?be mestsk?ch funkcion?rov aj auton?mia v cirkevnej oblasti ? slobodn? vo?ba far?ra. Atmosf?ru dokres?ovali sl?vnosti a procesie, ktor? boli v jednotliv?ch mest?ch odli?n? a spoluvytv?rali tak ich identitu.
V priebehu 13. storo?ia pre?la Bratislava v?vojom, na konci ktor?ho nach?dzame stredovek? v?sadn? mesto vystavan? ?z kame?a? a predov?etk?m z ??ud?? ? me??anov.
Kategória
Autori
Najpredávanejšie
?M?tva hranica alebo ?ul? susedsk? vz?ahy??, p?ta sa autor v n?zve publik?cie, ktorej t?mou s? rak?sko-slovensk? vz?ahy v obdob? medzi koncom druhej svetovej vojny a n?silne ukon?enou ??eskoslovenskou jarou? v auguste 1968. Odpove? na polo?en? ot?zku h?adal autor nielen v arch?voch v Rak?sku, ale i na Slovensku a v ?eskej republike. V?sledkom tohto pozoruhodne rozsiahleho arch?vneho v?skumu, ako i ?t?dia rak?skej, slovenskej i ?eskej odbornej literat?ry je komplexn? spracovanie t?chto bilater?lnych vz?ahov v rokoch 1945 ? 1968.
The book is a very diverse collection of papers, in which alongside authors who are recognized experts in the topic and have published several books on the subject of magic are young scholars who have only recently joined the community of 'magical'scholarship.
Publikovan? s?bor 15 ?t?di? venovan?ch dejin?m medzivojnovej ?SR je v?sledkom takmer 50 ro?n?ho v?skumu autorky, ktor? vykonala v arch?voch a kni?niciach doma i v zahrani??.
Autor Jerzy W. Borejsza patr? medzi najv?znamnej??ch odborn?kov na eur?psky fa?izmus. V predlo?enej publik?cii sa zaober? jeho gen?zou a v?vojom v rokoch 1919 ? 1945. Analyzuje podobnosti a rozdiely n?rodn?ho socializmu, fa?izmu, stalinizmu, totalitn?ch a autorit?rskych re?imov. Sna?? sa odpoveda? na ot?zku, ako vysvetli? fascin?ciu fa?izmom a nacizmom, brutalizovanie spolo?ensk?ho ?ivota a n?chylnos? k r?torike nen?visti. Autorovo pozorovanie pokr?va dianie vo viac ako dvadsiatich krajin?ch eur?pskeho kontinentu.
Pr?ca si kladie za cie? interpretova? ideol?giu il?rskeho hnutia na mytologicko-symbolickom pozad?. Okrajovo sa dot?ka aj jazykov?ch a soci?lnych aspektov ilyrizmu.
Publik?cia zap??a medzery v in?titucion?lnych dejin?ch slovenskej sociol?gie a z?rove? poodha?uje ?ir?ie s?vislosti v?skumu sp?t?ho s mnohokr?t pejorat?vne vn?man?m b?date?sk?m prostred?m vedeck?ho ateizmu.
Cie?om publik?cie nie je ?kandalizova?, ale v ?ir??ch spolo?ensk?ch s?vislostiach pribl??i? na?e dejiny cez prirodzen? str?nky ?udskej povahy, na ktor? by sme ani pri v?znamn?ch osobnostiach na?ich dej?n nemali zab?da?.
Dlho sme si mysleli, ?e o 19. storo??, jeho revol?ci?ch, reform?ch, o nacionalizme a o my?lienke n?rodn?ho ?t?tu vieme dos?, vlastne takmer v?etko. Historici z Historick?ho ?stavu SAV a ?al??ch slovensk?ch in?tit?ci? v?ak po h?bkovom v?skume prich?dzaj? s publik?ciou, v ktorej ?itate? n?jde ve?a nov?ho, azda aj prekvapiv?ho o ?loveku a spolo?nosti na Slovensku v tomto dlhom storo??, o jeho soci?lnom postaven?, o jeho my?lienkovom svete, o zlo?it?ch premen?ch v kult?rnom a politickom svete el?t i oby?ajn?ho ?loveka. Ob?lka i vn?tro knihy vo v?bornom stave.
??elov?, ?konzumentsk?? ch?panie hist?rie (n?roda, ?t?tu, spolo?nosti, jednotlivca) prin??a so sebou jeden negat?vny d?sledok, lep?ie povedan? nevyhnutn? predpoklad: umel? alebo priam n?siln?, no v?dy programov? preru?enie prirodzenej kontinuity dejinn?ho v?voja. Naj?astej?ie sa to deje vtedy, ke? v r?chlom slede doch?dza k ?t?topr?vnym, resp. k syst?movo-politick?m ?i k in?m revolu?n?m (pseudorevolu?n?m) zmen?m, k celospolo?ensk?m rupt?ram. Na tie boli slovensk? dejiny 20. storo?ia skuto?ne bohat?, ?o vo vedom? spolo?nosti zanech?valo jednak spravidla negat?vne stopy, jednak ?biele miesta?, teda ist? vedomostn? v?kuum, ktor? sa dalo a d? pomerne r?chlo zap??a? p?sobiv?mi, citovo preexponovan?mi argumentmi. Historick? vedomie slovenskej spolo?nosti sa aj v 20. storo?? formovalo v akejsi apologetickej polohe, ?o ?iasto?ne prevzala tie? slovensk? historiografia. Bolo to pochopite?n? a v ist?ch situ?ci?ch aj celkom legit?mne, no ??m ?alej t?m viac sa dan? jav st?val ist?m anachronizmom a brzdou. Podobne to bolo aj s druhou axi?mou slovensk?ch dej?n ? s ich ?dajnou plebejskos?ou.