V priebehu 13. storo?ia pre?la Bratislava v?vojom, na konci ktor?ho nach?dzame stredovek? v?sadn? mesto vystavan? ?z kame?a? a predov?etk?m z ??ud?? ? me??anov.
Mest? b?vaj? pri povrchnom poh?ade vn?man? ako ak?si ostrovy ?relat?vnej? demokracie v pr?snom hierarchickom usporiadan? vtedaj?ej spolo?nosti, no ?asto sa zab?da, ?e vznikali a rozv?jali sa s podporou panovn?ka. Ten ich vyu??val vo svojom ve?nom s?boji so ??achtou, ktorej bol s?m najvy???m predstavite?om. Mest? boli pre?ho zdrojom pr?jmu a v?sady (?i mestsk? slobody) im ude?oval pr?ve preto, aby ?o najlep?ie prosperovali ? preto?e s?m by ich nikdy nedok?zal riadi? tak efekt?vne, ako ke? sa riadili samy. ?asom ho napodobnili aj ve?k? ??achtici a z rovnak?ho d?vodu podporovali vznik miest alebo meste?iek na svojich dom?nach. Preto s? mest? v prvom rade javom hospod?rskym. Prezentovan? publik?cia sa v?ak popri ekonomickom a obchodnom h?adisku venuje aj ?al??m oblastiam fungovania miest, preva?ne na ?zem? dne?n?ho Slovenska. To je zasaden? do celouhorsk?ho, s?asti aj do celoeur?pskeho kontextu. Osobitos?ou uhorsk?ho mestsk?ho v?voja, na ktor? treba upozorni? v porovnan? so z?padnou Eur?pou, je vy??ia miera slobody pri vo?be mestsk?ch funkcion?rov aj auton?mia v cirkevnej oblasti ? slobodn? vo?ba far?ra. Atmosf?ru dokres?ovali sl?vnosti a procesie, ktor? boli v jednotliv?ch mest?ch odli?n? a spoluvytv?rali tak ich identitu.
Kategória
Autori
Najpredávanejšie
Publik?cia pribli?uje ?itate?om slovensko-nemeck? vz?ahy z obdobia 1938 - 1945 prostredn?ctvom z?kladn?ch politick?ch, hospod?rskych a vojensk?ch dokumentov. Verejnos? tak z?ska lep?iu predstavu o slovensko-nemeck?ch vz?ahoch v danom obdob?. Ed?cia vych?dza predov?etk?m z prame?ov nemeckej proveniencie. To je dan? najm? zachovanos?ou historick?ch prame?ov v arch?voch.
Soci?lna discipliniz?cia predpoklad? zavedenie ?pecifickej formy soci?lneho poriadku, ktor? je vo v?etk?ch svojich podsyst?moch determinovan? vz?ahom nadriadenosti a podriadenosti. Tak?to forma soci?lnej discipliniz?cie sa neobjavuje vo v?etk?ch mocensk?ch syst?moch, ale len v eur?pskych krajin?ch, lebo len tu od 16. storo?ia z?merne zasahuje v?etky vrstvy obyvate?stva.
Publik?cia prin??a nov? poh?ad na dominantn? obdobie v slovenskom n?rodnom pr?behu ? na 19. storo?ie, a to v ?irok?ch ?asopriestorov?ch s?vislostiach.
??elov?, ?konzumentsk?? ch?panie hist?rie (n?roda, ?t?tu, spolo?nosti, jednotlivca) prin??a so sebou jeden negat?vny d?sledok, lep?ie povedan? nevyhnutn? predpoklad: umel? alebo priam n?siln?, no v?dy programov? preru?enie prirodzenej kontinuity dejinn?ho v?voja. Naj?astej?ie sa to deje vtedy, ke? v r?chlom slede doch?dza k ?t?topr?vnym, resp. k syst?movo-politick?m ?i k in?m revolu?n?m (pseudorevolu?n?m) zmen?m, k celospolo?ensk?m rupt?ram. Na tie boli slovensk? dejiny 20. storo?ia skuto?ne bohat?, ?o vo vedom? spolo?nosti zanech?valo jednak spravidla negat?vne stopy, jednak ?biele miesta?, teda ist? vedomostn? v?kuum, ktor? sa dalo a d? pomerne r?chlo zap??a? p?sobiv?mi, citovo preexponovan?mi argumentmi. Historick? vedomie slovenskej spolo?nosti sa aj v 20. storo?? formovalo v akejsi apologetickej polohe, ?o ?iasto?ne prevzala tie? slovensk? historiografia. Bolo to pochopite?n? a v ist?ch situ?ci?ch aj celkom legit?mne, no ??m ?alej t?m viac sa dan? jav st?val ist?m anachronizmom a brzdou. Podobne to bolo aj s druhou axi?mou slovensk?ch dej?n ? s ich ?dajnou plebejskos?ou.
Dlho sme si mysleli, ?e o 19. storo??, jeho revol?ci?ch, reform?ch, o nacionalizme a o my?lienke n?rodn?ho ?t?tu vieme dos?, vlastne takmer v?etko. Historici z Historick?ho ?stavu SAV a ?al??ch slovensk?ch in?tit?ci? v?ak po h?bkovom v?skume prich?dzaj? s publik?ciou, v ktorej ?itate? n?jde ve?a nov?ho, azda aj prekvapiv?ho o ?loveku a spolo?nosti na Slovensku v tomto dlhom storo??, o jeho soci?lnom postaven?, o jeho my?lienkovom svete, o zlo?it?ch premen?ch v kult?rnom a politickom svete el?t i oby?ajn?ho ?loveka. Ob?lka i vn?tro knihy vo v?bornom stave.
Cie?om publik?cie nie je ?kandalizova?, ale v ?ir??ch spolo?ensk?ch s?vislostiach pribl??i? na?e dejiny cez prirodzen? str?nky ?udskej povahy, na ktor? by sme ani pri v?znamn?ch osobnostiach na?ich dej?n nemali zab?da?.
Publik?cia zap??a medzery v in?titucion?lnych dejin?ch slovenskej sociol?gie a z?rove? poodha?uje ?ir?ie s?vislosti v?skumu sp?t?ho s mnohokr?t pejorat?vne vn?man?m b?date?sk?m prostred?m vedeck?ho ateizmu.
Pr?ca si kladie za cie? interpretova? ideol?giu il?rskeho hnutia na mytologicko-symbolickom pozad?. Okrajovo sa dot?ka aj jazykov?ch a soci?lnych aspektov ilyrizmu.