Mest? b?vaj? pri povrchnom poh?ade vn?man? ako ak?si ostrovy ?relat?vnej? demokracie v pr?snom hierarchickom usporiadan? vtedaj?ej spolo?nosti, no ?asto sa zab?da, ?e vznikali a rozv?jali sa s podporou panovn?ka. Ten ich vyu??val vo svojom ve?nom s?boji so ??achtou, ktorej bol s?m najvy???m predstavite?om. Mest? boli pre?ho zdrojom pr?jmu a v?sady (?i mestsk? slobody) im ude?oval pr?ve preto, aby ?o najlep?ie prosperovali ? preto?e s?m by ich nikdy nedok?zal riadi? tak efekt?vne, ako ke? sa riadili samy. ?asom ho napodobnili aj ve?k? ??achtici a z rovnak?ho d?vodu podporovali vznik miest alebo meste?iek na svojich dom?nach. Preto s? mest? v prvom rade javom hospod?rskym. Prezentovan? publik?cia sa v?ak popri ekonomickom a obchodnom h?adisku venuje aj ?al??m oblastiam fungovania miest, preva?ne na ?zem? dne?n?ho Slovenska. To je zasaden? do celouhorsk?ho, s?asti aj do celoeur?pskeho kontextu. Osobitos?ou uhorsk?ho mestsk?ho v?voja, na ktor? treba upozorni? v porovnan? so z?padnou Eur?pou, je vy??ia miera slobody pri vo?be mestsk?ch funkcion?rov aj auton?mia v cirkevnej oblasti ? slobodn? vo?ba far?ra. Atmosf?ru dokres?ovali sl?vnosti a procesie, ktor? boli v jednotliv?ch mest?ch odli?n? a spoluvytv?rali tak ich identitu.
V priebehu 13. storo?ia pre?la Bratislava v?vojom, na konci ktor?ho nach?dzame stredovek? v?sadn? mesto vystavan? ?z kame?a? a predov?etk?m z ??ud?? ? me??anov.
Kategória
Autori
Najpredávanejšie
Vo?n? pokra?ovanie publik?cie Predjarie. Pod?va syntetizuj?ci poh?ad na diskontinuitn? obdobie rokov 1968 ? 1971 na Slovensku, v ?eskoslovensk?ch s?vislostiach. T?to etapa v?voja rozhodla o smere v?voja v ?al??ch dvoch desa?ro?iach na?ich dej?n.
B?la Gr?nwald, s ktor?ho menom sa sp?ja zatvorenie troch slovensk?ch gymn?zi? a Matice slovenskej, sa stal najnegat?vnej?ou postavou slovenskej n?rodnej pam?ti. ?o ho motivovalo, ako sa d? jeho konanie vysvetli?? D? sa jeho protislovensk? vystupovanie vysvetli? jeho osobn?m ?ivotn?m pr?behom?
Wetzlerova publik?cia nesie v sebe mor?lne posolstvo o odvahe ?loveka postavi? sa proti zlu aj v naj?a???ch ?i navonok bezn?dejn?ch situ?ci?ch. A obsahuje e?te jedno nad?asov? poznanie: Holokaust sa neza?al a? vtedy, ke? jeho obete hnali do dobyt??ch vag?nov deporta?n?ch vlakov, ani vtedy, ke? sa ocitli pred br?nami vyhladzovac?ch t?borov, resp. plynov?ch kom?r. To bolo ?iba" vy?stenie procesu, ktor? sa za??nal verb?lnymi ?tokmi, ostrakizovan?m a perzekvovan?m ur?itej skupiny ob?anov, ktor? boli vz?p?t? ozna?en? za nepriate?a n?roda, ?t?tu a cel?ho ?udstva.
Pre mnoh?ch autorov spomedzi historikov, b?date?ov z rozli?n?ch oblast?, ale aj radov?ch ?itate?ov sa hodnotenie osobnosti Jozefa Tisa st?va krit?riom vz?ahu k n?rodu, ?t?tu, fa?izmu, demokracii ?i totalite. Tak?to pr?stup vytv?ra ide?lne podmienky pre vznik rozli?n?ch legiend, m?tov a antim?tov, ktor? t?to osobnos? bu? legendarizuj?, alebo d?monizuj?, ??m sa s?a?uje objekt?vne pozn?vanie ?ivota a p?sobenie tohto politika v r?znych etap?ch v?voja slovenskej spolo?nosti. Najschodnej?ia cesta k objektiviz?cii a racionaliz?cii v?skumu v?etk?ch oblast? dej?n ?t?tu, n?roda a jeho reprezentantov, spo??va v publikovan? dobov?ch dokumentov. Pr?ve z toho d?vodu vy?iel aj tret? zv?zok dokumentov o publicistickej ?innosti Jozefa Tisa.
Autor sleduje ak? predstavu mal Andrej Kme? o v?zname roly n?rodovca a ako ju nap??al v praxi. V jeho ?ivote identifikoval tri f?zy: stoto?nenie sa s n?rodn?m hnut?m, osvetov? pr?cu a vedeck? pr?cu so snahou o in?titucionaliz?ciu vedy v slovenskom n?rodnom hnut?. Okrem toho si v??ma jeho postoj k r?znym frakci?m v slovenskom n?rodnom hnut? (Nov? ?kola, martinsk? centrum SNS, hlasisti, skupina okolo F. R. Osvalda). Obraz Kme?a vhodne dop??a i anal?za jeho "posmrtn?ch osudov".
Milana Rastislava ?tef?nika pozn? na Slovensku ka?d?. Na druhej strane je franc?zsky gener?l Maurice Janin na Slovensku osobou nezn?mou. Ke? sledujeme pozorne ?tef?nikove ?ivotn? osudy v ?ase prvej svetovej vojny, zist?me, ?e bez poznania, ?o v?etko tento franc?zsky gener?l znamenal pre ?tef?nika, pre jeho vojensk? i diplomatick? kari?ru, ost?va aj na?e poznanie ?tef?nika ne?pln? a ?asto aj ve?mi nepresn?. ?tef?nik a Janin boli ve?mi rozdielni ako ?udia. ?tef?nik nepokojn? klbko nervov, neust?le kmitaj?ci od jednej ?a?kej ?lohy k druhej. Janin pokojn?, o gener?ciu star??, rozv??ny a sk?r pomal?. A predsa medzi t?mito rozdielnymi mu?mi vzniklo bl?zke a hlbok? priate?stvo. Priate?stvo, ak?ch v dejin?ch ve?a nepozn?me. Priate?stvo, ktor? pokra?ovalo aj po ?tef?nikovej smrti. Janin, ktor? ?tef?nika poznal d?verne, br?nil jeho pamiatku proti pokusom vykres?ova? jeho charakter v negat?vnom zmysle a zni?ova? jeho z?sluhy. Mauriceovi Janinovi je slovensk? historick? veda ve?a dl?n?. T?to kniha, ktor? prin??a okrem ?vodnej eseje v?etko, ?o Janin o ?tef?nikovi nap?sal, i dokumenty, ktor? Janin zhroma?dil, je pokusom splati? aspo? ?iasto?ne tento dlh. Nemus?me so v?etk?m, ?o Janin o ?tef?nikovi i o jeho smrti nap?sal, s?hlasi?. Jeho svedectvo by sme v?ak mali bra? v??ne. Bol to ?lovek, ktor? ?tef?nika poznal najlep?ie zo v?etk?ch s??asn?kov.
Modern? dejiny Slovenska v druhej polovici 20. storo?ia s? v?razne spojen? s menom Alexandra Dub?eka a jeho p?soben?m v reformnom procese roku 1968 a ??as?ou na transforma?nej zmene po novembri 1989. V obidvoch spolo?ensk?ch procesoch bol nielen objektom dej?n, ale vtla?il im aj svoju osobnostn? pe?a? a personifikoval, aj napriek rozdielom spolo?ensk?ho syst?mu, ich kontinuitu. Alexander Dub?ek bol ?avicov? politik, ktor? postupne vyr?stol na politika a ?t?tnika, vyjadruj?ceho t??by a n?deje v???iny ob?anov ?eskoslovenska. ?sil?m o prekonanie totality sa za?lenil do humanistick?ch trad?ci? eur?pskej politiky. Zanechal hlbok? stopu v n?rodnom a ob?ianskom povedom? slovenskej a ?eskej spolo?nosti. ?il v ?om vlastenec, demokrat, humanista a Eur?pan. Svet ho re?pektoval ako slu?n?ho a tolerantn?ho ?loveka v politike a ?ivote.
Autor v publik?ci? sumarizuje poznatky o najv?znamnej??ch bitk?ch, ktor? sa natrvalo zap?sali do vojensk?ch dej?n Slovenska, a to od pr?chodu Slovanov na na?e ?zemie a vzniku Samovej r??e do konca protihabsbursk?ho povstania Franti?ka II. R?kociho, resp. do vzniku st?lej arm?dy roku 1715. Popritom venuje pozornos? aj t?m vojensk?m udalostiam, ktor? sa s?ce odohrali mimo ?zemia dne?n?ho Slovenska, ale z?sadn?m sp?sobom ovplyvnili chod na?ich dej?n.
Kniha o po?iatkoch ?stavnej starostlivosti o osirel? deti v Uhorsku je najm? o dejin?ch sirotincov, o ich zakladate?och, v?chovno-vzdel?vac?ch a konfesion?lnych cie?och, zamestnancoch a finan?nom zabezpe?en?. Samotn?m sirot?m, chovancom t?chto ?stavov a ich ka?dodenn?mu ?ivotu, je venovan? men?? priestor, akoby si zasl??ili. D?vodom je, ?e chovanci ?stavov, ?rove? ich zaopatrenia a sp?sob zaobch?dzania s nimi, ost?vali v?dy na okraji z?ujmu ich spr?vcov, dobrodincov i ?t?tnej moci.
Vo febru?ri 1948 sa uskuto?nilo v celo?t?tnom meradle rozhoduj?ce mocensk? stretnutie medzi silami demokracie totality. Febru?rov?m prevratom sa za?alo obdobie komunistickej diktat?ry a Slovensko ako s??as? povojnov?ho obnoven?ho ?eskoslovenska sa definit?vne za?lenilo do sovietskeho mocensk?ho bloku.