V priebehu 13. storo?ia pre?la Bratislava v?vojom, na konci ktor?ho nach?dzame stredovek? v?sadn? mesto vystavan? ?z kame?a? a predov?etk?m z ??ud?? ? me??anov.
Mest? b?vaj? pri povrchnom poh?ade vn?man? ako ak?si ostrovy ?relat?vnej? demokracie v pr?snom hierarchickom usporiadan? vtedaj?ej spolo?nosti, no ?asto sa zab?da, ?e vznikali a rozv?jali sa s podporou panovn?ka. Ten ich vyu??val vo svojom ve?nom s?boji so ??achtou, ktorej bol s?m najvy???m predstavite?om. Mest? boli pre?ho zdrojom pr?jmu a v?sady (?i mestsk? slobody) im ude?oval pr?ve preto, aby ?o najlep?ie prosperovali ? preto?e s?m by ich nikdy nedok?zal riadi? tak efekt?vne, ako ke? sa riadili samy. ?asom ho napodobnili aj ve?k? ??achtici a z rovnak?ho d?vodu podporovali vznik miest alebo meste?iek na svojich dom?nach. Preto s? mest? v prvom rade javom hospod?rskym. Prezentovan? publik?cia sa v?ak popri ekonomickom a obchodnom h?adisku venuje aj ?al??m oblastiam fungovania miest, preva?ne na ?zem? dne?n?ho Slovenska. To je zasaden? do celouhorsk?ho, s?asti aj do celoeur?pskeho kontextu. Osobitos?ou uhorsk?ho mestsk?ho v?voja, na ktor? treba upozorni? v porovnan? so z?padnou Eur?pou, je vy??ia miera slobody pri vo?be mestsk?ch funkcion?rov aj auton?mia v cirkevnej oblasti ? slobodn? vo?ba far?ra. Atmosf?ru dokres?ovali sl?vnosti a procesie, ktor? boli v jednotliv?ch mest?ch odli?n? a spoluvytv?rali tak ich identitu.
Kategória
Autori
Najpredávanejšie
Predmetom publik?cie s? soci?lne a kult?rne dejiny v obdob? 16. a? 18. storo?ia prostredn?ctvom perspekt?vy individu?lnych akt?rov. Ide o obdobie, ktor? bolo vzh?adom na okolnosti spojen? s vojnou s Osmanskou r??ou, ako aj protihabsbursk?mi povstaniami nesmierne dynamick?, a? turbulentn?. Po skon?en? povstan? do?lo k pokusu o moderniz?ciu krajiny prostredn?ctvom habsbursk?ho panovn?ckeho dvora. V tak rozsiahlych t?mach, a predov?etk?m ?trukt?rach spolo?nosti, sa v?ak jednotlivec ako akt?r dej?n trochu str?cal, alebo sa anonymizoval v mase svojej society (poddan?, me??ania). Spracovatelia jednotliv?ch okruhov sa preto zamerali nielen na dlh?ie ?asov? ?seky, ale aj na pr?padov? ?t?die a sondy v r?mci spolo?ensk?ch ?trukt?r. Pr?spevky autorov sa venuj? predstavite?om moci v Uhorskom kr??ovstve, inteligencii, obyvate?om miest a vidieka a mu?sk?mu a ?ensk?mu svetu. Jednotliv? ?trukt?ry spolo?nosti vykres?uj? aj pomocou konania jednotlivcov ? konkr?tnych ?ivotn?ch osudov. Kniha m? svojim zameran?m potenci?l oslovi? nielen odborn?kov, ale aj ?ir?iu verejnos?.
Cie?om tejto knihy je charakterizova? najd?le?itej?ie soci?lne d?sledky prvej svetovej vojny na ?zem? Slovenska ako s??asti ?ir?ieho kontextu Uhorska a habsburskej monarchie. S?stre?uje sa na d?le?it? faktory a javy, ktor? prv? svetov? vojny sp?sobila, posilnila alebo ur?chlila. Nie je to kniha o bojov?ch oper?ci?ch, ani o diplomatick?ch aktivit?ch ?i zahrani?nom odboji, ktor? s? u? pomerne dobre spracovan?. Pri charakteristike podmienok v?nimo?n?ho vojnov?ho re?imu a jeho dosahu na spolo?nos? prin??a sondy do doteraz na Slovensku m?lo presk?man?ch soci?lnych a kult?rnych aspektov Ve?kej vojny z poh?adu jej radov?ch ??astn?kov v z?zem? a na fronte.
Wetzlerova publik?cia nesie v sebe mor?lne posolstvo o odvahe ?loveka postavi? sa proti zlu aj v naj?a???ch ?i navonok bezn?dejn?ch situ?ci?ch. A obsahuje e?te jedno nad?asov? poznanie: Holokaust sa neza?al a? vtedy, ke? jeho obete hnali do dobyt??ch vag?nov deporta?n?ch vlakov, ani vtedy, ke? sa ocitli pred br?nami vyhladzovac?ch t?borov, resp. plynov?ch kom?r. To bolo ?iba" vy?stenie procesu, ktor? sa za??nal verb?lnymi ?tokmi, ostrakizovan?m a perzekvovan?m ur?itej skupiny ob?anov, ktor? boli vz?p?t? ozna?en? za nepriate?a n?roda, ?t?tu a cel?ho ?udstva.
?zemie dne?n?ho Slovenka malo ove?a v???? hospod?rsky v?znam ako hospod?rske aktivity Slovensk?ho obyvate?stva. Nerastn? bohatstvo a bohat? trad?cie ?elezorudn?ho ban?ctva, rozsiahle lesn? plochy a oblasti s vyspelou agrikult?rou ? to v?etko robilo zo severn?ho Uhorska ekonomicky jednu z najd?le?itej??ch oblast? ?t?tu. Ban?cke trad?cie, cel? rad parametrov ako ?a?ba drah?ch kovov, ?a?ba a spracovanie ?eleza, ale i produkcia repn?ho cukru, fenom?ny ako exportn? ?slovensk? sladov? ja?me??, ?slovensk? ?elezo?, ?kom?nov? aristokracia?, Rimamur?nsky koncern a podobne, vytv?rali zo Slovenska na uhorsk? a v?chodoeur?pske pomery mimoriadne zauj?mav? regi?n. Hoci v porovnan? s najvyspelej??mi ?as?ami Rak?ska (?echy a severn? Morava), nehovoriac o z?padnej Eur?pe, tvoril hospod?rsku perif?riu, v porovnan? so zvy?kom Uhorska a Balk?nom sa hrdil viacer?mi presved?iv?mi prvenstvami. Tieto dve tv?re Slovenska zostali charakteristick? pre krajinu hlboko do 20. storo?ia.
Vo febru?ri 1948 sa uskuto?nilo v celo?t?tnom meradle rozhoduj?ce mocensk? stretnutie medzi silami demokracie totality. Febru?rov?m prevratom sa za?alo obdobie komunistickej diktat?ry a Slovensko ako s??as? povojnov?ho obnoven?ho ?eskoslovenska sa definit?vne za?lenilo do sovietskeho mocensk?ho bloku.
Publik?cia ?trukt?ry moci na Slovensku 1948 : 1989 nadv?zuje na tituly Zlo?iny komunizmu na Slovensku 1948: 1989 a Akt?ri jednej ?ry na Slovensku 1948 : 1989 Personifik?cia politick?ho v?voja. S ur?itou mierou zjednodu?enia mo?no poveda?, ?e prv? uveden? pr?ca sa venuje politick?m represi?m komunistick?ho re?imu a druh? jej akt?vnym protagonistom, respekt?ve s?be?com re?imu, ktor? represie uskuto??oval. ?trukt?ry moci na Slovensku 1948: 1989 dop??aj? tieto pr?ce n??rtom mechanizmu vl?dnutia, pri?om samotn? moc mala v z?sade perzeku?n? charakter, a to po?as celej existencie komunistick?ho re?imu v ?eskoslovensku. Pr?ca je s??as?ou pozn?vania na?ej ned?vnej minulosti; bez jej poznania nie je mo?n? sa s ?ou vyrovna?.
B?la Gr?nwald, s ktor?ho menom sa sp?ja zatvorenie troch slovensk?ch gymn?zi? a Matice slovenskej, sa stal najnegat?vnej?ou postavou slovenskej n?rodnej pam?ti. ?o ho motivovalo, ako sa d? jeho konanie vysvetli?? D? sa jeho protislovensk? vystupovanie vysvetli? jeho osobn?m ?ivotn?m pr?behom?
Panovanie M?rie Ter?zie sa pod?a zvolen?ch prior?t a rozsahu reforiem zvy?ajne del? na dve ?asti. Prv? sa za??na n?stupom na tr?n a kon?? sa spolu s rak?sko-prusk?mi vojnami v roku 1763, druh? je vymedzen? rokmi 1763 ? 1780. V prvom obdob? sa realizovali reformn? opatrenia, ktor? mali vzh?adom na prebiehaj?cu vojnu prinies? okam?it? finan?n? zisk. Tie sa v?ak vz?ahovali len na rak?ske a ?esk? krajiny, Uhorska sa v podstate nedotkli. Po roku 1763 prist?pila viedensk? vl?da k radik?lnym a z?sadn?m reform?m, ktor? pravdepodobne zasiahli do v?etk?ch oblast? spolo?ensk?ho ?ivota aj v uhorskej ?asti monarchie. V historiografii sa prioritne spom?na ?prava poddanskej ot?zky, reforma s?dnictva, katol?ckej cirkvi a ?kolstva. Menej sa u? reflektuje skuto?nos?, ?e pod vplyvom kameralizmu a populacionistick?ho u?enia sa popul?cia za?ala vn?ma? ako z?klad bohatstva ?t?tu a po?etn? opatrenia smerovali nielen k jej zv??eniu, ale aj ?skvalitneniu?. S t?m ?zko s?visela reforma zdravotn?ctva, soci?lnej starostlivosti i po?etn? nariadenia o ochrane zdravia a ?udsk?ch ?ivotov.
Prenasledovanie ?idovskej komunity na Slovensku v rokoch 1939 ? 1945, vych?dzaj?ce z presved?enia vtedaj?ieho vl?dnuceho re?imu, ?e jej pr?slu?n?ci s? nepriate?mi slovensk?ho n?roda, vy?stilo do obludn?ho syst?mu z?konov a nariaden?. Na jeho konci st?la pauperizovan? masa ?ud? zbaven? politick?ch, soci?lnych, ob?ianskych i z?kladn?ch ?udsk?ch pr?v. V hospod?rskej oblasti siahol ?t?t na v?etok majetok v ich ruk?ch. Predkladan? pr?ca sleduje ?as? tohto procesu ? arizovanie, resp. nacionalizovanie ?idovsk?ho pozemkov?ho majetku, ktor? sa malo realizova? ako s??as? novej pozemkovej reformy. Jej hlavn?m z?merom, prezentovan?m verejnosti, bolo vyformovanie siln?ho ro?n?ckeho stavu, "elity a chrbtovej kosti" n?roda. Ve?kolep? ciele sa v?ak naplni? nepodarilo.
Verejn?mi sl?vnos?ami sa spolo?nos? reprezentuje, ale aj kon?tituuje ? preto?e inscenuj?, kto je ?n??? a kto ?cudz??, kto sa akt?vne alebo pas?vne z??ast?uje osl?v alebo na druhej strane kto sa demon?trat?vne nez??ast?uje ?i podujatie naru?uje. Za monarchie sa ??astn?ci mali stoto??ova? s dynastiou, v totalitn?ch re?imoch s vl?dnucou stranou, v demokratick?ch spolo?nostiach zv???a s historick?mi zakladate?sk?mi osobnos?ami a udalos?ami (so zalo?en?m ?t?tu, s povstan?m proti predo?l?mu ?t?tu, prijat?m ?stavy a pod.). Religi?zne a svetsk? prvky sa ?asto prevrstvovali, tak?e historici hovoria o sekulariz?cii n?bo?ensk?ch sl?vnost? a sakraliz?cii politick?ch osl?v.