V priebehu 13. storo?ia pre?la Bratislava v?vojom, na konci ktor?ho nach?dzame stredovek? v?sadn? mesto vystavan? ?z kame?a? a predov?etk?m z ??ud?? ? me??anov.
Mest? b?vaj? pri povrchnom poh?ade vn?man? ako ak?si ostrovy ?relat?vnej? demokracie v pr?snom hierarchickom usporiadan? vtedaj?ej spolo?nosti, no ?asto sa zab?da, ?e vznikali a rozv?jali sa s podporou panovn?ka. Ten ich vyu??val vo svojom ve?nom s?boji so ??achtou, ktorej bol s?m najvy???m predstavite?om. Mest? boli pre?ho zdrojom pr?jmu a v?sady (?i mestsk? slobody) im ude?oval pr?ve preto, aby ?o najlep?ie prosperovali ? preto?e s?m by ich nikdy nedok?zal riadi? tak efekt?vne, ako ke? sa riadili samy. ?asom ho napodobnili aj ve?k? ??achtici a z rovnak?ho d?vodu podporovali vznik miest alebo meste?iek na svojich dom?nach. Preto s? mest? v prvom rade javom hospod?rskym. Prezentovan? publik?cia sa v?ak popri ekonomickom a obchodnom h?adisku venuje aj ?al??m oblastiam fungovania miest, preva?ne na ?zem? dne?n?ho Slovenska. To je zasaden? do celouhorsk?ho, s?asti aj do celoeur?pskeho kontextu. Osobitos?ou uhorsk?ho mestsk?ho v?voja, na ktor? treba upozorni? v porovnan? so z?padnou Eur?pou, je vy??ia miera slobody pri vo?be mestsk?ch funkcion?rov aj auton?mia v cirkevnej oblasti ? slobodn? vo?ba far?ra. Atmosf?ru dokres?ovali sl?vnosti a procesie, ktor? boli v jednotliv?ch mest?ch odli?n? a spoluvytv?rali tak ich identitu.
Kategória
Autori
Najpredávanejšie
D?a 26. j?na 1945 diplomati 50 kraj?n, reprezentuj?ci okolo 80 % svetovej popul?cie, zalo?ili v kalifornskom San Franciscu Organiz?ciu spojen?ch n?rodov. Z?kladn? my?lienka konferencie, mier a spolupr?ca na celom svete, s? st?le aktu?lne.
Elektr?renstvo bolo hnac?m motorom slovensk?ho hospod?rstva v obdob? 1938 - 1948 a ovplyvnilo progres?vne zmeny vo v?etk?ch sf?rach ?ivota spolo?nosti.
Autor v publik?cii poukazuje na okolnosti, ktor? viedli k sformovaniu v?raznej konfesion?lnej a etnickej heterogenity na severov?chode Uhorska, ako aj na faktory v?aka ktor?m sa t?to pestros? r?zne dlh? dobu udr?ala.
Cie?om predlo?enej pr?ce je posun?? stav poznania problematiky n?boru a nasadenia pracovn?ch s?l do Nemeckej r??e. Publikovan? dokumenty prin??aj? nielen inform?cie o priebehu n?boru, o pracovn?ch a ?ivotn?ch podmienkach slovensk?ch robotn?kov v r??i, o po?te naverbovan?ch ob?anov, ale pom?haj? tie? dotv?ra? obraz o jednotliv?ch aspektoch politicko-ekonomick?ch vz?ahov medzi slovensk?m ?t?tom a ?ochrannou? mocnos?ou. Fenom?n n?boru pracovn?ch s?l vn?ma ako ekonomick? migr?ciu, ktor?ho katalyz?torom bola nepochybne vysok? nezamestnanos? na Slovensku v rokoch 1939/1940 a neporovnate?ne lep?ie mzdov? podmienky v Nemeckej r??i. To vysvet?uje po?iato?n? ve?k? dopyt produkt?vneho obyvate?stva po z?skan? pracovn?ho miesta v Nemecku. Prin??a tie? nov? poznatky o donucovac?ch form?ch a met?dach n?boru nacion?lno-socialistick?ch vojensko-bezpe?nostn?ch org?nov po vypuknut? SNP, resp. po prechode frontu cez ?zemie Slovenska na prelome rokov 1944/45, ?i o okolnostiach kompenz?cie nevyplaten?ch miezd v povojnovom obdob?.
Predkladan? monografia pribli?uje niektor? nov? poznatky z Kotvanovho ?ivota, pr?padne anal?zy jeho diela, ktor? sa neobjavili v predo?l?ch textoch venovan?ch jeho osobnosti.
Autori v publik?cii vyu?ili svoje dlhoro?n? v?skumy z obdobia studenej vojny. Monografiu koncipovali ako spojenie historickej anal?zy politiky ve?moc? s kontextu?lnym dopadom na ?eskoslovensko a jeho miesto v r?mci sovietskeho bloku. Pr?ca opieraj?ca sa o obsiahly pramenn? materi?l slovenskej, ?eskej, americkej a ruskej proveniencie prin??a pln?? poh?ad, ktor? nesporne obohat? poznanie studenej vojny, tvoriacej z?kladn? vzorec svetov?ch, eur?pskych i ?esko-slovensk?ch dej?n druhej polovice dvadsiateho storo?ia.
Historiografia 20. storo?ia d?vala prednos? ?truktur?lnym dejin?m a v???iu pozornos? venovala skupin?m ne? jednotlivcom. V s??asnosti sme svedkami renesancie biografick?ho ??nru a historici sa usiluj? za?udni? dejiny.
Ranonovovek? ?t?t sa prakticky nepodie?al na budovan? cirkevn?ch, ?kolsk?ch a charitat?vnych in?tit?ci? a nepoznal in?tit?t ?t?tneho rozpo?tu s vy?lenen?mi kapitolami na financovanie uveden?ch oblast? spolo?ensk?ho ?ivota. R?zne cirkevn? in?tit?cie, v?etky typy ?k?l a soci?lnych ?stavov mohli vznikn?? a p?sobi? len v?aka dostato?ne stabiln?m a v?nosn?m z?kladin?m, ktor? zakladali cirkevn? a svetsk? elity vtedaj?ej spolo?nosti. Pr?ca je chronologicky vymedzen? obdob?m 17. a 18. storo?ia, konkr?tne ?asov?m ?sekom, ktor? sa za?al n?stupom Petra P?zm?nya na stolec ostrihomsk?ho arcibiskupa v roku 1616 a skon?il smr?ou Leopolda II. v roku 1792.
Za?iatkom 15. storo?ia sa cis?r ?igmund Luxembursk? pok?sil o hospod?rsku blok?du Ben?tskej republiky. Z poz?cie vl?dcu kr??ovstiev zalo?en?ch na feud?lnej trad?cii chcel zni?i? stelesnenie prosperity a modernosti, pragmatick? a kapitalisticky mysliacu Republiku sv?t?ho Marka. V postupnom uskuto??ovan? t?chto pl?nov malo ma? svoje miesto aj ?zemie dne?n?ho Slovenska.
Uva?ovanie o dejin?ch je nevyhnutn? pre historikov samotn?ch. Nem??u kona? svoju pr?cu bez toho, aby vn?mali sp?sob ak?m dejiny ?tuduj? a ak?m o nich p??u. Ak sa pova?uj? za vedcov, musia si odpoveda? pre?o, ak nie, aj vtedy si to potrebuj? zd?vodni?. Historik mus? pri svojej pr?ci vedie?, ?o h?ad? a ?o sk?ma. V s??asnosti sa historici vyh?baj? pojmom "pravda", "objektivita". Je to prirodzen?, preto?e tieto pojmy sa ?a?ko definuj?. Ale napriek tomu mus? ka?d? historik smerova? k nie?omu o ?om je presved?en?, ?e d?va jeho pr?ci zmysel.