Mest? b?vaj? pri povrchnom poh?ade vn?man? ako ak?si ostrovy ?relat?vnej? demokracie v pr?snom hierarchickom usporiadan? vtedaj?ej spolo?nosti, no ?asto sa zab?da, ?e vznikali a rozv?jali sa s podporou panovn?ka. Ten ich vyu??val vo svojom ve?nom s?boji so ??achtou, ktorej bol s?m najvy???m predstavite?om. Mest? boli pre?ho zdrojom pr?jmu a v?sady (?i mestsk? slobody) im ude?oval pr?ve preto, aby ?o najlep?ie prosperovali ? preto?e s?m by ich nikdy nedok?zal riadi? tak efekt?vne, ako ke? sa riadili samy. ?asom ho napodobnili aj ve?k? ??achtici a z rovnak?ho d?vodu podporovali vznik miest alebo meste?iek na svojich dom?nach. Preto s? mest? v prvom rade javom hospod?rskym. Prezentovan? publik?cia sa v?ak popri ekonomickom a obchodnom h?adisku venuje aj ?al??m oblastiam fungovania miest, preva?ne na ?zem? dne?n?ho Slovenska. To je zasaden? do celouhorsk?ho, s?asti aj do celoeur?pskeho kontextu. Osobitos?ou uhorsk?ho mestsk?ho v?voja, na ktor? treba upozorni? v porovnan? so z?padnou Eur?pou, je vy??ia miera slobody pri vo?be mestsk?ch funkcion?rov aj auton?mia v cirkevnej oblasti ? slobodn? vo?ba far?ra. Atmosf?ru dokres?ovali sl?vnosti a procesie, ktor? boli v jednotliv?ch mest?ch odli?n? a spoluvytv?rali tak ich identitu.
V priebehu 13. storo?ia pre?la Bratislava v?vojom, na konci ktor?ho nach?dzame stredovek? v?sadn? mesto vystavan? ?z kame?a? a predov?etk?m z ??ud?? ? me??anov.
Kategória
Autori
Najpredávanejšie
So stredovek?m benedikt?nskym mn??stvom sa v s??asnosti sp?ja predov?etk?m predstava komun?t reho?n?kov, ktor? sa uzatv?rali pred vonkaj??m svetom za m?rmi kl??torov a ktor?ch duchovn?m spojivom bola Regula sv. Benedikta. Benedikt?nske kl??tory z?rove? vn?mame ako v?znamn? centr? duchovnej kult?ry ran?ho a vrcholn?ho stredoveku. Benedikt?ni v?ak boli tie? neoddelite?nou s??as?ou stredovekej spolo?nosti laikov. Preva?ne panovn?ci alebo fund?tori z radov stredovekej ??achty kl??tory nielen zakladali, ale za n?dej na dosiahnutie sp?sy ich aj bohato obdarov?vali. V?znamn? op?tstva mali povinnos? hosti? po?etn? sprievody kr??ov, knie?at ?i biskupov a kl??torn? kostoly sl??ili ako miesta posledn?ho odpo?inku zakladate?ov a patr?nov. Op?ti s??asne vstupovali do politick?ch, diplomatick?ch a nezriedka aj vojensk?ch slu?ieb panovn?ckych dvorov. Kniha Benedikt?nske kl??tory a ich don?tori v arp?dovskom Uhorsku pon?ka podrobn? poh?ad na koexistenciu a interakciu benedikt?nskych kl??torov a ich zakladate?ov, patr?nov ?i ?al??ch don?torov v Uhorsku za vl?dy arp?dovsk?ch kr??ov v 11. a? 13. storo??.
Pr?ca sa s?stre?uje na p?sobenie HS?S na ?eskoslovenskej vn?tropolitickej sc?ne - na jej rokovania s vl?dou a prezidentom, kooper?ciu s opozi?n?mi politick?mi stranami n?rodnostn?ch men??n, ale aj na jej zahrani?nopolitick? aktivity vr?tane kontaktov radik?lneho kr?dla s iredentistick?mi kruhmi. Ke??e k???ov?m obdob?m na presadenie z?kladnej po?iadavky HS?S bola druh? polovica tridsiatych rokov 20. storo?ia, autor sa s?stredil na podrobn? rozbor udalost? vymedzen?ch rokmi 1935 - 1938.
Na rozdiel od nenaplnen?ch kolekt?vnych pr?v etnick?ch men??n sa ?idom podarilo dosiahnu? emancip?ciu. Po dlhotrvaj?com z?pase im bola priznan? aj rovnopr?vnos? s r?mskymi katol?kmi a protestantmi. Aj napriek vzostupu antisemitizmu ?idia a? do sklonku monarchie za??vali svoje "zlat? ?asy". Celkovo bola ich ?ivotn? ?rove? vy??ia ne? u zvy?ku obyvate?stva, ?o v?ak neznamen?, ?e by tis?ce z nich neroz?irovali rady chudoby a nezv?dzali svoj ka?dodenn? boj o pre?itie.
Autor sleduje ak? predstavu mal Andrej Kme? o v?zname roly n?rodovca a ako ju nap??al v praxi. V jeho ?ivote identifikoval tri f?zy: stoto?nenie sa s n?rodn?m hnut?m, osvetov? pr?cu a vedeck? pr?cu so snahou o in?titucionaliz?ciu vedy v slovenskom n?rodnom hnut?. Okrem toho si v??ma jeho postoj k r?znym frakci?m v slovenskom n?rodnom hnut? (Nov? ?kola, martinsk? centrum SNS, hlasisti, skupina okolo F. R. Osvalda). Obraz Kme?a vhodne dop??a i anal?za jeho "posmrtn?ch osudov".
Modern? dejiny Slovenska v druhej polovici 20. storo?ia s? v?razne spojen? s menom Alexandra Dub?eka a jeho p?soben?m v reformnom procese roku 1968 a ??as?ou na transforma?nej zmene po novembri 1989. V obidvoch spolo?ensk?ch procesoch bol nielen objektom dej?n, ale vtla?il im aj svoju osobnostn? pe?a? a personifikoval, aj napriek rozdielom spolo?ensk?ho syst?mu, ich kontinuitu. Alexander Dub?ek bol ?avicov? politik, ktor? postupne vyr?stol na politika a ?t?tnika, vyjadruj?ceho t??by a n?deje v???iny ob?anov ?eskoslovenska. ?sil?m o prekonanie totality sa za?lenil do humanistick?ch trad?ci? eur?pskej politiky. Zanechal hlbok? stopu v n?rodnom a ob?ianskom povedom? slovenskej a ?eskej spolo?nosti. ?il v ?om vlastenec, demokrat, humanista a Eur?pan. Svet ho re?pektoval ako slu?n?ho a tolerantn?ho ?loveka v politike a ?ivote.
Hlavným cieľom publikácie je sprostredkovať svedectvo D. Lénarda o tábore Majdanek. Autor taktiež oboznamuje čitateľa so životopisným profilom D. Lénarda.
Kniha sa zaober? z?konodarstvom a in?titucion?lnymi zmenami v sirotskej agende, aj prechodom od s?kromnej, spolkovej a cirkevnej dobro?innosti k soci?lnej politike ?t?tu. Jednotliv? kapitoly osvet?uj? situ?ciu sir?t z aristokratick?ch, poddansk?ch, me?tianskych aj robotn?ckych rod?n. Dokumentuj?, ako a pre?o v?etci pom?haj?ci akt?ri ?bojovali? o die?a. Starali sa o siroty a soci?lne odk?zan? deti spravidla v mene ur?itej skupiny alebo sveton?zoru ? kres?ansk?ho milosrdenstva, ?idovskej n?bo?enskej spolupatri?nosti, solidarity pr?slu?n?kov ?slu?n?ch a usporiadan?ch? me?tianskych vrstiev, v mene n?roda, vlasti ?i ?t?tu.
Verejn?mi sl?vnos?ami sa spolo?nos? reprezentuje, ale aj kon?tituuje ? preto?e inscenuj?, kto je ?n??? a kto ?cudz??, kto sa akt?vne alebo pas?vne z??ast?uje osl?v alebo na druhej strane kto sa demon?trat?vne nez??ast?uje ?i podujatie naru?uje. Za monarchie sa ??astn?ci mali stoto??ova? s dynastiou, v totalitn?ch re?imoch s vl?dnucou stranou, v demokratick?ch spolo?nostiach zv???a s historick?mi zakladate?sk?mi osobnos?ami a udalos?ami (so zalo?en?m ?t?tu, s povstan?m proti predo?l?mu ?t?tu, prijat?m ?stavy a pod.). Religi?zne a svetsk? prvky sa ?asto prevrstvovali, tak?e historici hovoria o sekulariz?cii n?bo?ensk?ch sl?vnost? a sakraliz?cii politick?ch osl?v.
Prenasledovanie ?idovskej komunity na Slovensku v rokoch 1939 ? 1945, vych?dzaj?ce z presved?enia vtedaj?ieho vl?dnuceho re?imu, ?e jej pr?slu?n?ci s? nepriate?mi slovensk?ho n?roda, vy?stilo do obludn?ho syst?mu z?konov a nariaden?. Na jeho konci st?la pauperizovan? masa ?ud? zbaven? politick?ch, soci?lnych, ob?ianskych i z?kladn?ch ?udsk?ch pr?v. V hospod?rskej oblasti siahol ?t?t na v?etok majetok v ich ruk?ch. Predkladan? pr?ca sleduje ?as? tohto procesu ? arizovanie, resp. nacionalizovanie ?idovsk?ho pozemkov?ho majetku, ktor? sa malo realizova? ako s??as? novej pozemkovej reformy. Jej hlavn?m z?merom, prezentovan?m verejnosti, bolo vyformovanie siln?ho ro?n?ckeho stavu, "elity a chrbtovej kosti" n?roda. Ve?kolep? ciele sa v?ak naplni? nepodarilo.
Panovanie M?rie Ter?zie sa pod?a zvolen?ch prior?t a rozsahu reforiem zvy?ajne del? na dve ?asti. Prv? sa za??na n?stupom na tr?n a kon?? sa spolu s rak?sko-prusk?mi vojnami v roku 1763, druh? je vymedzen? rokmi 1763 ? 1780. V prvom obdob? sa realizovali reformn? opatrenia, ktor? mali vzh?adom na prebiehaj?cu vojnu prinies? okam?it? finan?n? zisk. Tie sa v?ak vz?ahovali len na rak?ske a ?esk? krajiny, Uhorska sa v podstate nedotkli. Po roku 1763 prist?pila viedensk? vl?da k radik?lnym a z?sadn?m reform?m, ktor? pravdepodobne zasiahli do v?etk?ch oblast? spolo?ensk?ho ?ivota aj v uhorskej ?asti monarchie. V historiografii sa prioritne spom?na ?prava poddanskej ot?zky, reforma s?dnictva, katol?ckej cirkvi a ?kolstva. Menej sa u? reflektuje skuto?nos?, ?e pod vplyvom kameralizmu a populacionistick?ho u?enia sa popul?cia za?ala vn?ma? ako z?klad bohatstva ?t?tu a po?etn? opatrenia smerovali nielen k jej zv??eniu, ale aj ?skvalitneniu?. S t?m ?zko s?visela reforma zdravotn?ctva, soci?lnej starostlivosti i po?etn? nariadenia o ochrane zdravia a ?udsk?ch ?ivotov.