Mest? b?vaj? pri povrchnom poh?ade vn?man? ako ak?si ostrovy ?relat?vnej? demokracie v pr?snom hierarchickom usporiadan? vtedaj?ej spolo?nosti, no ?asto sa zab?da, ?e vznikali a rozv?jali sa s podporou panovn?ka. Ten ich vyu??val vo svojom ve?nom s?boji so ??achtou, ktorej bol s?m najvy???m predstavite?om. Mest? boli pre?ho zdrojom pr?jmu a v?sady (?i mestsk? slobody) im ude?oval pr?ve preto, aby ?o najlep?ie prosperovali ? preto?e s?m by ich nikdy nedok?zal riadi? tak efekt?vne, ako ke? sa riadili samy. ?asom ho napodobnili aj ve?k? ??achtici a z rovnak?ho d?vodu podporovali vznik miest alebo meste?iek na svojich dom?nach. Preto s? mest? v prvom rade javom hospod?rskym. Prezentovan? publik?cia sa v?ak popri ekonomickom a obchodnom h?adisku venuje aj ?al??m oblastiam fungovania miest, preva?ne na ?zem? dne?n?ho Slovenska. To je zasaden? do celouhorsk?ho, s?asti aj do celoeur?pskeho kontextu. Osobitos?ou uhorsk?ho mestsk?ho v?voja, na ktor? treba upozorni? v porovnan? so z?padnou Eur?pou, je vy??ia miera slobody pri vo?be mestsk?ch funkcion?rov aj auton?mia v cirkevnej oblasti ? slobodn? vo?ba far?ra. Atmosf?ru dokres?ovali sl?vnosti a procesie, ktor? boli v jednotliv?ch mest?ch odli?n? a spoluvytv?rali tak ich identitu.
V priebehu 13. storo?ia pre?la Bratislava v?vojom, na konci ktor?ho nach?dzame stredovek? v?sadn? mesto vystavan? ?z kame?a? a predov?etk?m z ??ud?? ? me??anov.
Kategória
Autori
Najpredávanejšie
Ranonovovek? ?t?t sa prakticky nepodie?al na budovan? cirkevn?ch, ?kolsk?ch a charitat?vnych in?tit?ci? a nepoznal in?tit?t ?t?tneho rozpo?tu s vy?lenen?mi kapitolami na financovanie uveden?ch oblast? spolo?ensk?ho ?ivota. R?zne cirkevn? in?tit?cie, v?etky typy ?k?l a soci?lnych ?stavov mohli vznikn?? a p?sobi? len v?aka dostato?ne stabiln?m a v?nosn?m z?kladin?m, ktor? zakladali cirkevn? a svetsk? elity vtedaj?ej spolo?nosti. Pr?ca je chronologicky vymedzen? obdob?m 17. a 18. storo?ia, konkr?tne ?asov?m ?sekom, ktor? sa za?al n?stupom Petra P?zm?nya na stolec ostrihomsk?ho arcibiskupa v roku 1616 a skon?il smr?ou Leopolda II. v roku 1792.
Par??ska konferencia v roku 1946 bola v?znamn?m medzn?kom v eur?pskych dejin?ch. Mierov? konferencia uzatv?rala vojnov? konflikt so spojencami Nemecka, ktor? sa na jeho strane z??astnili bojov proti demokratickej koal?cii kraj?n bojuj?cich proti fa?izmu a nacizmu a jeho spojencom a pr?vr?encom. Rozhodnutia mierovej konferencie, najm? v ot?zkach hran?c, s? dodnes nosn?m prvkom eur?pskej bezpe?nosti a naru?enie tejto rovnov?hy by malo netu?en?, a najm? nepriazniv? d?sledky pre eur?psku stabilitu. S??as?ou mierov?ch vyjedn?van? a predmetom mierov?ch zml?v boli ot?zky politick?ho usporiadania, mechanizmu politickej kult?ry, ekonomick?ch a hospod?rskych vz?ahov, z?n obchodu a medzin?rodn?ch l?ni? vyu??vania medzin?rodn?ch koridorov riek ?i vzdu?n?ho priestoru, rie?enia d?sledkov druhej svetovej vojny, repar?ci? a re?tit?ci?. Mierov? zmluvy vytv?rali r?mce pre medzin?rodn? vz?ahy aj vn?torn? politiky. Bola to konferencia o d?sledkoch politiky Nemecka, ale bez Nemecka.
Usporiadanos? spolo?nosti v stredoveku zabezpe?oval panovn?k (vladyka, knie?a, kr??) s pomocou svojich pr?vr?encov, p?vodne dru?iny bojovn?kov, z ktor?ch sa vyvinula privilegovan? ??achtick? vrstva podie?aj?ca sa na moci. Ve?k? Morava e?te nebola plne vyvinut?m stredovek?m ?t?tom, disponovala v?ak u? jeho z?kladn?mi atrib?tmi. ?pln? monarchick? moc pod?a nemeck?ho vzoru dobudoval s pomocou d?sledne koncipovanej cirkevnej organiz?cie a kristianiz?cie zakladate? Uhorsk?ho kr??ovstva ?tefan I. Peripetie v?voja a praktick?ho uplat?ovania panovn?ckej moci mo?no sledova? na nieko?k?ch charakteristick?ch parametroch: vlastn?ctvo hradov, organiz?cia arm?dy a kr??ovsk? majetky a pr?jmy. Od 13. st. sa za?al patrimoni?lny uhorsk? ?t?t postupne premie?a? na volen? stavovsk? monarchiu. Panovn?k sa rozsiahlymi don?ciami a ude?ovan?m ?radov sna?il zabezpe?i? si podporu ve?mo?ov, ktor? pre?ho predstavovali ?oraz v???ie ohrozenie. S??asne sa zmen?oval jeho majetok. Schopnos? lav?rovania medzi r?znorod?mi z?ujmami si vy?adovala talentovan?, charizmatick? a s??asne pragmaticky mysliacu osobnos?. Schopn? panovn?ci dok?zali tento v?voj do?asne zvr?ti?, h?adali oporu v reprezentantoch z radov nezainteresovan?ch cudzincov alebo pov??en?ch ni???ch ??achticov, budovali profesion?lny ?radn?cky apar?t a v z?ujme zvy?ovania pr?jmu podporovali rast miest. K oslabeniam ?strednej moci doch?dzalo obvykle po vymret? dynastie alebo pri absencii siln?ho legit?mneho n?sledn?ka.
Spomienkov? pr?ca slovensk?ho diplomata z obdobia Slovenskej republiky 1939 ? 1945
Na v?voji hodnosti palat?na je mo?n? sledova? cel? dejiny Uhorsk?ho kr??ovstva. V obdob? vl?dy Arp?dovcov boli palat?ni vysoko postaven? kr??ovsk? hodnost?ri, vyberan? spomedzi najvy??ej ??achty. Boli s??as?ou politick?ho diania. Z??ast?ovali sa vojensk?ch v?prav, mierov?ch rokovan?, ako sudcovia rie?ili najm? lok?lne probl?my v kr??ovstve. Hodnos? palat?na sa vyskytovala na dvoroch v celej stredovekej Eur?pe. V priebehu prv?ch troch storo?? existencie Uhorsk?ho kr??ovstva pre?la zna?n?m v?vojom, na ktor?ho konci bol ?rad uhorsk?ho palat?na ??pecifickou a unik?tnou in?tit?ciou?. T?to kniha je venovan? v?skumu palat?nov v dejin?ch Uhorsk?ho kr??ovstva v stredoeur?pskom kontexte pribli?ne v obdob? rokov 1000 a? 1301. Jej cie?om je pribl??i? na konkr?tnych pr?kladoch a anal?ze zmienok v prame?och r?zne aspekty toho, kto bol palat?n z h?adiska zachovan?ch z?konov a kr??ovsk?ch nariaden?, jeho s?dnej moci, ??asti na politickom dian? v kr??ovstve aj mimo neho.
Panovn?cke a aristokratick? dvory po st?ro?ia formovali charakter spolo?nosti, boli nielen mocensk?mi a politick?mi centrami, ale aj priestorom umenia, mecenat?ry, ok?zal?m javiskom reprezent?cie a v neposlednom rade tie? v?chovnou ?kolou poskytuj?cou vzory spr?vania i dobov?ch noriem. T?mou predkladanej pr?ce je soci?lne prostredie dvora palat?na Mikul??a Esterh?zyho.
Dvor palat?na Mikul??a Esterh?zyho (1583 ? 1645) predstavoval v Uhorsku mocensk? a politick? centrum. Bol priestorom umenia, mecenat?ry a ok?zal?m javiskom reprezent?cie. Neodmyslite?nou s??as?ou dvorskej spolo?nosti boli okrem famili?rov, ml?dencov a ??achtick?ch u??ov aj osoby, ktor? mali na starosti bezprobl?mov? chod dvora. Zabezpe?ovali duchovn? vy?itie, komfort, pohodlie, ale aj z?kladn? z?le?itosti, medzi ktor? patrilo stravovanie, hygiena ?i odievanie. Na dvore, mieste prel?nania dvoch svetov, priv?tneho i verejn?ho, sa odohr?vali v?etky procesy a ritu?ly ka?dodenn?ho ?ivota ? ?i to bolo be?n? ?radovanie a riadenie politick?ch vec?, organiz?cia vojensk?ch v?prav, kore?pondencia s ostatn?mi aristokratmi a rodinn?mi pr?slu?n?kmi, spolo?n? obedy, pohostenia n?v?tev, cirkevn? obrady, rie?enie probl?mov s majetkami a ?al?ie opakuj?ce sa prvky zlo?itej a komplikovanej ka?dodennosti aristokrata. V?nimku tvorili len ob?asn? vytrhnutia zo za?it?ho stereotypu v podobe rodov?ch festiv?t, narodenia potomkov, smr? pr?buzn?ch alebo tr?venie vo?n?ho ?asu na po?ova?k?ch ?i v k?pe?och...
Monografia pribli?uje za?iatky v?voja o?etrovate?sk?ho vzdel?vania v zahrani?? a u n?s, pri?om podrobne mapuje proces vzniku a utv?rania o?etrovate?sk?ch ?k?l na Slovensku, realiz?ciu r?znych foriem odbornej pr?pravy o?etrovateliek a p?rodn?ch asistentiek. Autorky na z?klade ?t?dia arch?vnych materi?lov pribli?uj? ?innos? p?rodn?ch bab?c a o?etrovateliek v ?stavnej a ambulantnej starostlivosti, ale aj priamo v ter?ne. Poukazuj? na ich pr?nos v starostlivosti o zdravie det? a matiek, ale aj ?al??ch vrstiev obyvate?stva.
Obdobie prelomu 18. a 19. storo?ia je do istej miery na okraji pozornosti s??asnej slovenskej historiografie. Obdobie, ktor? za?alo niekedy a? hor??kovit?m zav?dzan?m reforiem a kon?ilo rovnako ?pornou snahou o konsolid?ciu pomerov, je v?ak zauj?mav?m po?om pre historika usiluj?ceho sa n?js? kontexty, v ktor?ch sa odohr?val h?dam najviac ?tudovan? fenom?n slovensk?ch dej?n, proces n?rodn?ho hnutia. S n?m je spojen? ?asto opakovanie kli?? o roz?iruj?cej sa z?kladni - rast?com po?te ??astn?kov aktiv?t, ktor?mi v?ak boli pri poh?ade zbl?zka takmer v?lu?ne pr?slu?n?ci lok?lnych el?t: ?lenovia magistr?tov, drobn? ?i nanajv?? stredn? ??achta (viden? optikou v??ky majetku a politick?ho dosahu), pr?slu?n?ci inteligencie. V?etko ?udia, ktor? pre?li uhorsk?m vzdel?vac?m syst?mom, ktor? napriek svojim obmedzeniam poskytoval prekvapivo sol?dne vzdelanie. Kniha m? amb?ciu poopravi? hodnotenia spojen? so syst?mom vzdel?vania zaveden?m ?kolsk?mi reformami. Ob?lka i vn?tro knihy s? vo v?bornom stave.
Po vyn?jden? kn?htla?e prevzala tla?en? kniha ako nov? informa?n? m?dium d?le?it? ?lohu vo vtedaj?ej spolo?nosti. V stredoeur?pskom priestore tvorili Helvetica (publik?cie ?vaj?iarskych autorov spolu s knihami tla?en?mi vo ?vaj?iarsku) na prelome 15. a 16. storo?ia podstatn? ?as? in?titucion?lnych kni?n?c ako aj s?kromn?ch kni?n?c ??achty a silnej?ceho me?tianstva v strednej Eur?pe. Jednotliv? ?t?die sk?maj? intenzitu a podoby, ktor?mi "helv?tska kniha" formovala a ovplyv?ovala spolo?ensk? a kult?rny v?voj v strednej Eur?pe v 16. - 18. storo??.