Mest? b?vaj? pri povrchnom poh?ade vn?man? ako ak?si ostrovy ?relat?vnej? demokracie v pr?snom hierarchickom usporiadan? vtedaj?ej spolo?nosti, no ?asto sa zab?da, ?e vznikali a rozv?jali sa s podporou panovn?ka. Ten ich vyu??val vo svojom ve?nom s?boji so ??achtou, ktorej bol s?m najvy???m predstavite?om. Mest? boli pre?ho zdrojom pr?jmu a v?sady (?i mestsk? slobody) im ude?oval pr?ve preto, aby ?o najlep?ie prosperovali ? preto?e s?m by ich nikdy nedok?zal riadi? tak efekt?vne, ako ke? sa riadili samy. ?asom ho napodobnili aj ve?k? ??achtici a z rovnak?ho d?vodu podporovali vznik miest alebo meste?iek na svojich dom?nach. Preto s? mest? v prvom rade javom hospod?rskym. Prezentovan? publik?cia sa v?ak popri ekonomickom a obchodnom h?adisku venuje aj ?al??m oblastiam fungovania miest, preva?ne na ?zem? dne?n?ho Slovenska. To je zasaden? do celouhorsk?ho, s?asti aj do celoeur?pskeho kontextu. Osobitos?ou uhorsk?ho mestsk?ho v?voja, na ktor? treba upozorni? v porovnan? so z?padnou Eur?pou, je vy??ia miera slobody pri vo?be mestsk?ch funkcion?rov aj auton?mia v cirkevnej oblasti ? slobodn? vo?ba far?ra. Atmosf?ru dokres?ovali sl?vnosti a procesie, ktor? boli v jednotliv?ch mest?ch odli?n? a spoluvytv?rali tak ich identitu.
V priebehu 13. storo?ia pre?la Bratislava v?vojom, na konci ktor?ho nach?dzame stredovek? v?sadn? mesto vystavan? ?z kame?a? a predov?etk?m z ??ud?? ? me??anov.
Zvierat? boli pre stredovek?ho ?loveka ka?dodennou s??as?ou ?ivota, nebolo azda oblasti, v ktorej by sa svet ?ud? nestret?val so svetom zvierat. Pr?ve preto je nevyhnutn?, aby vedci, zaoberaj?ci sa stredovek?mi dejinami, vn?mali vz?ah ?loveka k pr?rode a r??i zvierat ako osobitne v?znamn? fenom?n a venovali mu pozornos?.
?asopis je jedn?m z n?strojov organizovania historickej vedy a spr?tom?ovania jej v?sledkov ?ir?ej vedeckej obci. Je otvoren? v?etk?m n?zorom, smerom, ?kol?m a tematick?m okruhom, pokia? sa opieraj? o v??ne b?danie a s? spracovan? v zhode so z?kladn?mi princ?pmi historickej vedy. Programovo nepreferuje ?iadne obdobie, t?my ?i v?seky dej?n. Je ?asopisom v?etk?ch historikov, ktor? sa zaoberaj? slovensk?mi dejinami a v?etk?ch slovensk?ch historikov, ktor? sk?maj? ?i u? slovensk? alebo stredoeur?pske dejiny.
?asopis Hist?ria prezentuje v?sledky historickej vedy s presahom do pr?buzn?ch vedn?ch odborov, spracovan? popul?rno-vedeckou formou. ?asopis je doplnkovou literat?rou pre pedag?gov a ?tudentov v?etk?ch typov ?k?l. Popri tejto skupine je ur?en? ?irokej ?itate?skej obci so z?ujmom o dejiny, vl?dnym a mimovl?dnym organiz?ci?m, nad?ci?m. Zameriava sa na dejiny Slovenska v kontexte s eur?pskym v?vinom, na sk?manie svetov?ch dej?n a spolo?ensk?ch javov, ??m prispieva k pochopeniu a objekt?vnej?iemu pos?deniu s??asn?ch procesov.
Kategória
Autori
Najpredávanejšie
Rok 1968 je v?znamn?m medzn?kom nielen slovensk?ch ?i ?eskoslovensk?ch povojnov?ch dej?n, no je medzn?kom i vo v?voji totalitn?ho komunistick?ho syst?mu ako celku. V?sledkom ?silia o reformu socializmu sovietskeho typu, ktor? sp?jame s rokom 1968, je koniec koncov kon?tatovanie o nereformovate?nosti tohto syst?mu. Hoci bola okup?cia ?eskoslovenska z vojensk?ho h?adiska pre Moskvu ?spe?nou akciou, v skuto?nosti sa ?ou za??na p?d komunizmu v celej strednej a v?chodnej Eur?pe.
Mo?no by sme v stredoveku v cirkevnom hodnost?rovi o?ak?vali ask?tu a mu?a kontempl?cie, ?ij?ceho v ?stran? od ruchu okolit?ho sveta. Miesto toho n?m pred o?ami vystupuje pragmatick? diplomat, uzn?van? vo vysok?ch politick?ch a cirkevn?ch kruhoch, ktor? str?vil ve?k? ?as? ?ivota na cest?ch. Pohyboval sa najm? v st?le viac Turkami zasahovanom Uhorskom kr??ovstve, vo ve?nom meste R?me, rodnom Rak?sku, R?msko-nemeckej r??i i ?vaj?iarsku, a? nakoniec na?iel odpo?inok v bratislavskom D?me sv. Martina.
Autor Jerzy W. Borejsza patr? medzi najv?znamnej??ch odborn?kov na eur?psky fa?izmus. V predlo?enej publik?cii sa zaober? jeho gen?zou a v?vojom v rokoch 1919 ? 1945. Analyzuje podobnosti a rozdiely n?rodn?ho socializmu, fa?izmu, stalinizmu, totalitn?ch a autorit?rskych re?imov. Sna?? sa odpoveda? na ot?zku, ako vysvetli? fascin?ciu fa?izmom a nacizmom, brutalizovanie spolo?ensk?ho ?ivota a n?chylnos? k r?torike nen?visti. Autorovo pozorovanie pokr?va dianie vo viac ako dvadsiatich krajin?ch eur?pskeho kontinentu.
Publik?cia sa prv?kr?t objavila na kni?nom trhu v roku 1996. Autor v prepracovanom vydan? vyu??va nov? poznatky na roz??renie koncepcie ukrajinsk?ho historick?ho pr?behu. Kniha je ur?en? u?ite?om, ?tudentom i ?irokej verejnosti. Pokr?en? obal (1 cm) v ?avom dolnom rohu. Vn?tro vo v?bornom stave.
Predlo?en? publik?cia poskytuje h?bkov? a na dlhodobom ?t?diu postaven? poh?ad na obdobia a udalosti, ktor? z?sadn?m sp?sobom formovali s??asn? podobu slovenskej spolo?nosti.
Na dne?nom ?zem? Slovenska sa od druhej polovice 19. storo?ia pestovali a rozv?jali dva z?kladn? pr?behy revol?cie 1848/49: pr?beh uhorsk?ch/ma?arsk?ch osema?tyridsiatnikov, ktor? bojovali po boku Lajosa Kossutha (medzi nimi aj po?etn?ch Slov?kov), a pr?beh slovensk?ch osema?tyridsiatnikov, ktor? bojovali pod hurbanovskou z?stavou. V ma?arskom prostred? sa kultu revl?cie uj?mali r?zne politick? a soci?lne skupiny, od opozi?n?ch politikov a? po kalv?nsku cirkev, ktor? t?m manifestovala odpor vo?i katol?ckym Habsburgovcom. Por??ka pri Viedni a n?sledn? repres?lie prispeli k m?tiz?cii revol?cie a jej hrdinov. Slovensk? strana nemohla vzh?adom na m?lopo?etnos? n?rodn?ch aktivistov a ich politick? slabos? konkurova? v tomto smere ma?arskej dominancii.
Pr?ca si kladie za cie? interpretova? ideol?giu il?rskeho hnutia na mytologicko-symbolickom pozad?. Okrajovo sa dot?ka aj jazykov?ch a soci?lnych aspektov ilyrizmu.
Panovanie M?rie Ter?zie sa pod?a zvolen?ch prior?t a rozsahu reforiem zvy?ajne del? na dve ?asti. Prv? sa za??na n?stupom na tr?n a kon?? sa spolu s rak?sko-prusk?mi vojnami v roku 1763, druh? je vymedzen? rokmi 1763 ? 1780. V prvom obdob? sa realizovali reformn? opatrenia, ktor? mali vzh?adom na prebiehaj?cu vojnu prinies? okam?it? finan?n? zisk. Tie sa v?ak vz?ahovali len na rak?ske a ?esk? krajiny, Uhorska sa v podstate nedotkli. Po roku 1763 prist?pila viedensk? vl?da k radik?lnym a z?sadn?m reform?m, ktor? pravdepodobne zasiahli do v?etk?ch oblast? spolo?ensk?ho ?ivota aj v uhorskej ?asti monarchie. V historiografii sa prioritne spom?na ?prava poddanskej ot?zky, reforma s?dnictva, katol?ckej cirkvi a ?kolstva. Menej sa u? reflektuje skuto?nos?, ?e pod vplyvom kameralizmu a populacionistick?ho u?enia sa popul?cia za?ala vn?ma? ako z?klad bohatstva ?t?tu a po?etn? opatrenia smerovali nielen k jej zv??eniu, ale aj ?skvalitneniu?. S t?m ?zko s?visela reforma zdravotn?ctva, soci?lnej starostlivosti i po?etn? nariadenia o ochrane zdravia a ?udsk?ch ?ivotov.
Par??ska konferencia v roku 1946 bola v?znamn?m medzn?kom v eur?pskych dejin?ch. Mierov? konferencia uzatv?rala vojnov? konflikt so spojencami Nemecka, ktor? sa na jeho strane z??astnili bojov proti demokratickej koal?cii kraj?n bojuj?cich proti fa?izmu a nacizmu a jeho spojencom a pr?vr?encom. Rozhodnutia mierovej konferencie, najm? v ot?zkach hran?c, s? dodnes nosn?m prvkom eur?pskej bezpe?nosti a naru?enie tejto rovnov?hy by malo netu?en?, a najm? nepriazniv? d?sledky pre eur?psku stabilitu. S??as?ou mierov?ch vyjedn?van? a predmetom mierov?ch zml?v boli ot?zky politick?ho usporiadania, mechanizmu politickej kult?ry, ekonomick?ch a hospod?rskych vz?ahov, z?n obchodu a medzin?rodn?ch l?ni? vyu??vania medzin?rodn?ch koridorov riek ?i vzdu?n?ho priestoru, rie?enia d?sledkov druhej svetovej vojny, repar?ci? a re?tit?ci?. Mierov? zmluvy vytv?rali r?mce pre medzin?rodn? vz?ahy aj vn?torn? politiky. Bola to konferencia o d?sledkoch politiky Nemecka, ale bez Nemecka.
Wetzlerova publik?cia nesie v sebe mor?lne posolstvo o odvahe ?loveka postavi? sa proti zlu aj v naj?a???ch ?i navonok bezn?dejn?ch situ?ci?ch. A obsahuje e?te jedno nad?asov? poznanie: Holokaust sa neza?al a? vtedy, ke? jeho obete hnali do dobyt??ch vag?nov deporta?n?ch vlakov, ani vtedy, ke? sa ocitli pred br?nami vyhladzovac?ch t?borov, resp. plynov?ch kom?r. To bolo ?iba" vy?stenie procesu, ktor? sa za??nal verb?lnymi ?tokmi, ostrakizovan?m a perzekvovan?m ur?itej skupiny ob?anov, ktor? boli vz?p?t? ozna?en? za nepriate?a n?roda, ?t?tu a cel?ho ?udstva.