V priebehu 13. storo?ia pre?la Bratislava v?vojom, na konci ktor?ho nach?dzame stredovek? v?sadn? mesto vystavan? ?z kame?a? a predov?etk?m z ??ud?? ? me??anov.
Mest? b?vaj? pri povrchnom poh?ade vn?man? ako ak?si ostrovy ?relat?vnej? demokracie v pr?snom hierarchickom usporiadan? vtedaj?ej spolo?nosti, no ?asto sa zab?da, ?e vznikali a rozv?jali sa s podporou panovn?ka. Ten ich vyu??val vo svojom ve?nom s?boji so ??achtou, ktorej bol s?m najvy???m predstavite?om. Mest? boli pre?ho zdrojom pr?jmu a v?sady (?i mestsk? slobody) im ude?oval pr?ve preto, aby ?o najlep?ie prosperovali ? preto?e s?m by ich nikdy nedok?zal riadi? tak efekt?vne, ako ke? sa riadili samy. ?asom ho napodobnili aj ve?k? ??achtici a z rovnak?ho d?vodu podporovali vznik miest alebo meste?iek na svojich dom?nach. Preto s? mest? v prvom rade javom hospod?rskym. Prezentovan? publik?cia sa v?ak popri ekonomickom a obchodnom h?adisku venuje aj ?al??m oblastiam fungovania miest, preva?ne na ?zem? dne?n?ho Slovenska. To je zasaden? do celouhorsk?ho, s?asti aj do celoeur?pskeho kontextu. Osobitos?ou uhorsk?ho mestsk?ho v?voja, na ktor? treba upozorni? v porovnan? so z?padnou Eur?pou, je vy??ia miera slobody pri vo?be mestsk?ch funkcion?rov aj auton?mia v cirkevnej oblasti ? slobodn? vo?ba far?ra. Atmosf?ru dokres?ovali sl?vnosti a procesie, ktor? boli v jednotliv?ch mest?ch odli?n? a spoluvytv?rali tak ich identitu.
Kategória
Autori
Najpredávanejšie
Fenom?n kolekt?vnej identity a identifik?cie patr? v eur?pskom priestore a ?peci?lne v oblasti strednej Eur?py k st?le aktu?lnym a pr??a?liv?m t?mam pre viacer? oblasti b?dania o ?loveku, spolo?nosti a kult?re. Zlo?it? vz?ahy, vz?jomn? prel?nanie politick?ch, etnick?ch, n?rodn?ch, jazykov?ch, konfesion?lnych a kult?rnych hran?c a s?vislost? v jednotliv?ch historick?ch ?asov?ch ?sekoch i v pr?tomnosti sk?man?ho geografick?ho priestoru nab?daj? k opatrnosti pri jednozna?nom formulovan? ?ir??ch zov?eobecnen?. Z?rove? priam provokuj? v?skumn?kov k h?bkov?mu prenikaniu do konkr?tnych probl?mov a k ich sk?maniu v jednotliv?ch presne vymedzen?ch tematick?ch, ?asov?ch a priestorov?ch ?sekoch a s?vislostiach.
Kniha poskytuje preh?ad obrazov o Hali?i a jeho obyvate?och sprostredkovan?ch tla?ou. Sk?ma ?lohu tohto prihrani?n?ho regi?nu v rak?skej a ruskej vojnovej propagande a v politick?ch debat?ch o n?rodnostn?ch ot?zkach. Taktie? vn??a svetlo do diskusi? o vojne a jej d?sledkoch.
Wetzlerova publik?cia nesie v sebe mor?lne posolstvo o odvahe ?loveka postavi? sa proti zlu aj v naj?a???ch ?i navonok bezn?dejn?ch situ?ci?ch. A obsahuje e?te jedno nad?asov? poznanie: Holokaust sa neza?al a? vtedy, ke? jeho obete hnali do dobyt??ch vag?nov deporta?n?ch vlakov, ani vtedy, ke? sa ocitli pred br?nami vyhladzovac?ch t?borov, resp. plynov?ch kom?r. To bolo ?iba" vy?stenie procesu, ktor? sa za??nal verb?lnymi ?tokmi, ostrakizovan?m a perzekvovan?m ur?itej skupiny ob?anov, ktor? boli vz?p?t? ozna?en? za nepriate?a n?roda, ?t?tu a cel?ho ?udstva.
Predlo?en? monografia sa nielen v?aka svojmu rozsahu, ale najm? obsahu stala jedn?m z referen?n?ch diel, o ktor? sa opieraj? historici dej?n cirkvi, ale aj politick?ch dej?n Uhorska 17. ? 18. storo?ia. Autor je renomovan?m znalcom dej?n ranonovovekej strednej Eur?py a po viacer?ch pr?cach k dejin?m ?esk?ch kraj?n a Sliezska obr?til pozornos? na k???ov? probl?m uhorsk?ch dej?n ? vz?ahu ?t?tu a cirkvi. Vych?dza z premisy, ?e kl?rus, tvoriaci v?znamn? zlo?ku uhorsk?ch stavov, zohr?val nezanedbate?n?, historiografiou v?ak m?lo reflektovan? ?lohu v utv?ran? zlo?it?ch vz?ahov k vl?dnej moci, reprezentovanej dvorom, ktor? nezriedka zast?val vlastn? a od jeho predst?v odli?n? z?ujmy. Pritom tento jav pod?a Bahlckeho nie je v dobovom kon?texte ojedinel?, v Uhorsku sa v?ak objavil s f?zov?m posunom, navy?e v situ?cii, ke? sa tu absolutizmus na rozdiel od ve?k?ch ?ast? Eur?py nepresadil v porovnate?nej miere ani po roku 1686. Za danej kon?tel?cie by sa o?ak?valo, ?e kl?rus v poz?cii status ecclesiasticus bude predstavova? najstabilnej?iu oporu panovn?ckej moci ? opak sa v?ak v priebehu sledovan?ho obdobia stal pravdou. Kl?rus musel toti? v zlo?it?ch z?pasoch uchr?ni? svoj korporat?vny charakter a vzdorova? rozmanit?m form?m ?t?tnej nadvl?dy nad cirkvou.
Publik?cia pokr?va dve storo?ia hist?rie Uhorska, ktor? zdrvuj?ca por??ka v bitke pri Moh??i roku 1526 rozdelila na tri ?asti. Nadv?zuje na monografiu P?la Engela (2005), The Realm oj St. Stephen: A History of Medieval Hungary, 895?1526. ?itate?a na ?al?ie ?t?dium nab?da v?berov? bibliografia (pribli?ne 470 polo?iek ? monografi? a s?born?ch ?t?di?).
Publik?cia S?r a ?ervi patr? medzi najv???ie skvosty modernej historickej literat?ry. Jej hrdinom je ?nezn?my? furlandsk? mlyn?r, ktor? sa v?aka svojim neortodoxn?m n?bo?ensk?m predstav?m dostal na konci 16. storo?ia do stretu s p?pe?skou inkviz?ciou. Vo svojej mysli si skon?truoval ?pecifick? teologick? predstavy, ktor? reflektovali tak stvorenie sveta ako aj p?sobenie Krista na pozemsk? bytie. Autor vo svojom texte pou?il ?plne nov? sp?sob stv?r?ovania a p?sania historiografie, ktor? spolu so svojimi kolegami nazval mikrohist?riou.
V obdob? gregori?nskej reformy a boja o investit?ru pre?la kres?ansk? spolo?nos? v?znamnou premenou, ktor? sa premietla do vz?ahu svetskej a duchovnej moci, fungovania latinskej cirkvi i prior?t pr?vneho a teologick?ho myslenia. V?znamnou s??as?ou tejto transform?cie sa stala nov? podoba volebn?ho procesu, ktor? z?sadne ovplyvnilo na konci p??desiatych rokov 11. storo?ia vydanie dekr?tu In nomine Domini p?pe?om Mikul??om II. T?to publik?cia sa v nadv?znosti na doteraj?? historick? a kanonickopr?vny v?skum zaober? v?vojom p?pe?sk?ch volieb v gregori?nskom obdob?. Zvl??tnu pozornos? venuje re?lnemu v?znamu novej volebnej legislat?vy, formovaniu kardin?lskeho kol?gia ako privilegovanej skupiny volite?ov a ?al??m organiza?n?m a pr?vnym n?le?itostiam volebnej proced?ry. V?ber novej hlavy r?mskej cirkvi tak prekra?uje oblas? vn?trocirkevn?ch z?le?itost? a st?va sa svedectvom o dynamick?ho utv?rania celospolo?ensk?ch vz?ahov na za?iatku vrcholn?ho stredoveku.
?asov? z?ber predkladanej pr?ce je vymedzen? rokmi 1968 a 1971 a tvoria ju tri z?kladn? kapitoly. V prvej sa autor zaober? ?rozbehom" demokratiza?n?ho procesu, t. j. reformy socializmu sovietskeho typu po janu?rov?ch zasadaniach ?V KS? a ?V KSS v roku 1968, niektor?mi rozhodnutiami predsedn?ctva ?V KS? na prelome febru?ra a marca toho ist?ho roku, ktor? viedli k obrovsk?mu v?buchu slobodnej ?urnalistiky, takej charakteristickej pre rok 1968. Nosnou ?as?ou tejto kapitoly je ?as? nazvan? ?Pra?sk? jar" na Slovensku, v ktorej sa stru?ne rozoberaj? historicko-psychologick? pr??iny do ur?itej miery odli?n?ho priebehu demokratiza?n?ho procesu na Slovensku v porovnan? s v?vojom v ?eskej ?asti ?SSR, ako aj konkr?tne prejavy tejto odli?nosti. V druhej kapitole poukazuje na to, ?e reformn? sily na ?ele s Dub?ekom kl?dli po auguste 1968 e?te ur?it? ?as odpor nastupuj?cej garnit?re normaliz?torov v snahe zachr?ni? aspo? najz?kladnej?ie postul?ty reformy. Tvrd? n?por sovietskeho vedenia a jeho ?piatej kol?ny" v KS? v?ak viedol ve?mi r?chlo nielen k legaliz?cii okup?cie, ale aj k presadeniu mnoh?ch pr?vnych noriem, vych?dzaj?cich z ustanoven? Moskovsk?ho protokolu z 26. augusta 1968. To je obsahom tretej kapitoly.
Imid? mesta sa sp?ja s procesmi symbolick?ho privlast?ovania mesta. Komu patr? Bratislava? Bratislav?anom alebo Slovensku a Slov?kom? M? by? modernou ?i postmodernou ?metropolou? a z?rove? v?razom n?rodnej prest??e? Ako sa v minulosti menili ment?lne obrazy mesta s r?znymi n?zvami? Kniha zachyt?va premeny reprezent?ci? mesta od 17. a 18. storo?ia, ke? plnilo funkciu hlavn?ho centra Uhorsk?ho kr??ovstva a ke? o ?ivote skup?n obyvate?ov nerozhodovala nacion?lna, ale konfesion?lna identita. S nacionaliz?ciou spolo?nosti v 19. storo?? a so z?sadn?mi politick?mi premenami v 20. storo?? sa ment?lne predstavy o meste a jeho ?lohe v?razne menili. Hoci obraz mesta je len fikciou, ofici?lne predstavy o ma?arskej Po?oni, slovenskej Bratislave ?i robotn?ckom centre mali dopad na realitu. Publik?cia prin??a tie? text ?ubom?ra Lipt?ka ? uverejnen? prv?kr?t v slovenskom jazyku ? o akceptovan? Bratislavy ako hlavn?ho mesta Slovenska.
Amb?ciou predkladanej knihy je poda? ?itate?ovi reprezentat?vny s?bor z?kladn?ch inform?ci? zo star??ch slovensk?ch dej?n. Pod star??mi dejinami rozumieme hist?riu ?zemia dne?n?ho Slovenska od praveku a? do polovice 19. storo?ia, ke? v?aka revolu?n?m pohybom definit?vne kon?i pomerne dlh? epocha v dejin?ch ?udstva tradi?ne naz?van? feudalizmus. Dlh? sled jednotliv?ch udalosti je chronologicky roz?lenen? pod?a zau??van?ho ?asov?ho ?lenenia slovensk?ch dej?n.