V priebehu 13. storočia prešla Bratislava vývojom, na konci ktorého nachádzame stredoveké výsadné mesto vystavané „z kameňa“ a predovšetkým z „ľudí“ – mešťanov.
Zvieratá boli pre stredovekého človeka každodennou súčasťou života, nebolo azda oblasti, v ktorej by sa svet ľudí nestretával so svetom zvierat. Práve preto je nevyhnutné, aby vedci, zaoberajúci sa stredovekými dejinami, vnímali vzťah človeka k prírode a ríši zvierat ako osobitne významný fenomén a venovali mu pozornosť.
Mestá bývajú pri povrchnom pohľade vnímané ako akési ostrovy „relatívnej“ demokracie v prísnom hierarchickom usporiadaní vtedajšej spoločnosti, no často sa zabúda, že vznikali a rozvíjali sa s podporou panovníka. Ten ich využíval vo svojom večnom súboji so šľachtou, ktorej bol sám najvyšším predstaviteľom. Mestá boli preňho zdrojom príjmu a výsady (či mestské slobody) im udeľoval práve preto, aby čo najlepšie prosperovali – pretože sám by ich nikdy nedokázal riadiť tak efektívne, ako keď sa riadili samy. Časom ho napodobnili aj veľkí šľachtici a z rovnakého dôvodu podporovali vznik miest alebo mestečiek na svojich doménach. Preto sú mestá v prvom rade javom hospodárskym. Prezentovaná publikácia sa však popri ekonomickom a obchodnom hľadisku venuje aj ďalším oblastiam fungovania miest, prevažne na území dnešného Slovenska. To je zasadené do celouhorského, sčasti aj do celoeurópskeho kontextu. Osobitosťou uhorského mestského vývoja, na ktorú treba upozorniť v porovnaní so západnou Európou, je vyššia miera slobody pri voľbe mestských funkcionárov aj autonómia v cirkevnej oblasti – slobodná voľba farára. Atmosféru dokresľovali slávnosti a procesie, ktoré boli v jednotlivých mestách odlišné a spoluvytvárali tak ich identitu.
Kategória
Autori
Najpredávanejšie
V historicky ve?mi kr?tkom ?ase sto rokov nieko?ko gener?ci? Slov?kov muselo rie?i? a rozhodova? o veciach, ktor? in? ve?k? eur?pske krajiny rie?ili prinajmen?om vy?e dvesto rokov. A tu pramen? aj hlavn? pr??ina n??ho povestn?ho ?zaost?vania a ve?n?ho dobiehania?, ktor? v podstate trv? dodnes a nikdy sa neskon??.
Odborn?ci z r?znych oblast? b?dania zo Slovenska, ?eskej republiky, Rak?ska, Ukrajiny a Ruskej feder?cie sa pok?sili objasni? pr??iny a d?sledky hav?rie nielen z poh?adu ?al?ieho v?voja jadrovej energetiky, ale aj z h?adiska ochrany ?udsk?ho zdravia a pr?rodn?ho prostredia. Tretia ?as? publik?cie m? n?zov ?ernoby? a pam??.
Autor na region?lnom p?doryse v?chodoslovensk?ho mesta i okresu Medzilaborce pribli?uje osudy tamoj?ej ?idovskej komunity v ?ase auton?mneho Slovenska a vojnovej Slovenskej republiky.
Pr?beh ?ikovej reformy sa stal procesom, ktor? zasiahol h?dam v?etky s??asti spolo?ensk?ho v?voja v ?eskoslovensku 60. rokov 20. storo?ia ? mal dosah nielen na v?voj hospod?rstva, ale aj na sf?ru politick? i soci?lnu.
Dub?ekovo vedenie KS? lav?rovalo, ustupovalo a nakoniec v apr?li 1969 uvo?nilo poz?cie a bolo vystriedan? novou garnit?rou v ?ele s Hus?kom. T? za?ala presadzova? sovietske pon?manie "normaliz?cie" predov?etk?m v samotnej komunistickej strane, no ?oskoro ho vn?tilo celej spolo?nosti
Jednou z najd?le?itej??ch ciest spozn?vania a prezent?cie ka?dodennosti v dejin?ch je anal?za mestsk?ho pr?va. Mestsk? pr?vo samo o sebe nie je obrazom re?lnej skuto?nosti. Je to len ist? idea, s?bor predst?v o tom, ako by mal mestsk? organizmus fungova?. V pr?ci sa odzrkad?uje rozdiel i s?vz?a?nos? medzi ?elate?n?m, reguluj?cim a deklarovan?m na jednej strane a ka?dodennou realitou na strane druhej.
Vo febru?ri 1948 sa uskuto?nilo v celo?t?tnom meradle rozhoduj?ce mocensk? stretnutie medzi silami demokracie totality. Febru?rov?m prevratom sa za?alo obdobie komunistickej diktat?ry a Slovensko ako s??as? povojnov?ho obnoven?ho ?eskoslovenska sa definit?vne za?lenilo do sovietskeho mocensk?ho bloku.
B?la Gr?nwald, s ktor?ho menom sa sp?ja zatvorenie troch slovensk?ch gymn?zi? a Matice slovenskej, sa stal najnegat?vnej?ou postavou slovenskej n?rodnej pam?ti. ?o ho motivovalo, ako sa d? jeho konanie vysvetli?? D? sa jeho protislovensk? vystupovanie vysvetli? jeho osobn?m ?ivotn?m pr?behom?
Panovanie Márie Terézie sa podľa zvolených priorít a rozsahu reforiem zvyčajne delí na dve časti. Prvá sa začína nástupom na trón a končí sa spolu s rakúsko-pruskými vojnami v roku 1763, druhá je vymedzená rokmi 1763 – 1780. V prvom období sa realizovali reformné opatrenia, ktoré mali vzhľadom na prebiehajúcu vojnu priniesť okamžitý finančný zisk. Tie sa však vzťahovali len na rakúske a české krajiny, Uhorska sa v podstate nedotkli. Po roku 1763 pristúpila viedenská vláda k radikálnym a zásadným reformám, ktoré pravdepodobne zasiahli do všetkých oblastí spoločenského života aj v uhorskej časti monarchie. V historiografii sa prioritne spomína úprava poddanskej otázky, reforma súdnictva, katolíckej cirkvi a školstva. Menej sa už reflektuje skutočnosť, že pod vplyvom kameralizmu a populacionistického učenia sa populácia začala vnímať ako základ bohatstva štátu a početné opatrenia smerovali nielen k jej zvýšeniu, ale aj „skvalitneniu“. S tým úzko súvisela reforma zdravotníctva, sociálnej starostlivosti i početné nariadenia o ochrane zdravia a ľudských životov.
Prenasledovanie ?idovskej komunity na Slovensku v rokoch 1939 ? 1945, vych?dzaj?ce z presved?enia vtedaj?ieho vl?dnuceho re?imu, ?e jej pr?slu?n?ci s? nepriate?mi slovensk?ho n?roda, vy?stilo do obludn?ho syst?mu z?konov a nariaden?. Na jeho konci st?la pauperizovan? masa ?ud? zbaven? politick?ch, soci?lnych, ob?ianskych i z?kladn?ch ?udsk?ch pr?v. V hospod?rskej oblasti siahol ?t?t na v?etok majetok v ich ruk?ch. Predkladan? pr?ca sleduje ?as? tohto procesu ? arizovanie, resp. nacionalizovanie ?idovsk?ho pozemkov?ho majetku, ktor? sa malo realizova? ako s??as? novej pozemkovej reformy. Jej hlavn?m z?merom, prezentovan?m verejnosti, bolo vyformovanie siln?ho ro?n?ckeho stavu, "elity a chrbtovej kosti" n?roda. Ve?kolep? ciele sa v?ak naplni? nepodarilo.